نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 101
و بعضى گفتهاند: بيان نمود براى هر چيز
مقدارى بحسب مصلحت در اباحه و ايجاب و ترغيب و ترهيب چنان كه در طلاق و عدّه و غير
آنها بيان نمود.
و بعضى گفتهاند: خداوند البتّه براى هر چيزى از شدّت و رفاهيت وقت و
غايتى و پايانى قرار داده كه بآن منتهى ميشود سپس بيان فرمود اختلاف احكام عدّه را
باختلاف احوال زنها و فرمود:
(وَ اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسائِكُمْ) و آنهايى كه مأيوس از حيض شدن هستند از زنهاى شما و حيض نميشوند.
(إِنِ ارْتَبْتُمْ) اگر در شك و ريب شديد پس
نميدانيد براى سالخوردگى حيض از آنها برداشته شده يا براى عارضى قطع گرديده است.
(فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ) پس
عدّه آنها سه ماه است و ايشان، آن زنانى هستند كه امثال آنها حيض مىبينند. براى
اينكه اگر در سن كسى بودند كه حيض نميشد معنايى براى ارتياب نبود و اين است آن
چيزى كه از امامان ما : روايت شده است.
مجاهد و زهرى و ابن زيد گويند: يعنى اگر شما شك كرديد و ندانستيد كه
آيا خون آنها حيض يا استحاضه است. پس عدّه آنها سه ماه است.
و بعضى گفتهاند: يعنى اگر درباره حكم آنها شك كرديد و ندانستيد حكم
آنها چيست؟
(وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ) و
آنهايى كه حيض نميشوند: تقديرش چنين است و آنهايى كه حيض نميشوند اگر شك كرديد. پس
عدّه آنها نيز سه ماه است و اين مدّت حذف شده براى دلالت كلام اوّل بر آن، و آنها
زنهايى هستند كه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 101