نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 102
بحيض نرسيده ولى مثل آنها حيض ميشوند بنا بر
آنچه بيانش گذشت.
(وَ أُولاتُ الْأَحْمالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَ) و صاحبان حمل عدّه و اجلشان همينست كه حمل خود را فرو گذارند.
ابن عبّاس گويد: اين آيه فقط درباره زنان حامل مطلّقه ميباشد و از
ائمّه : هم روايت شده است.
و امّا زنهايى كه شوهرشان فوت نموده اگر حامل و آبستن بودند، پس عدّه
آنها دورترين مدّت حمل و عده وفاتست. پس اگر چهار ماه و ده روز، گذشت و نزائيد،
زائيدن و گذاردن حمل را منتظر باشد.
ابن مسعود و ابى بن كعب و قتاده و بيشتر فقهاء گفتهاند كه آن آيه
تعميم در زنان آبستن مطلّقه و شوهر مرده است. پس عدّه آنها وضع حمل و زائيدن است.
پس اگر زن حامل بدو فرزند باشد و يكى را بزايد، براى شوهر كردن حلال
نيست تا تمام بچّههاى خود را بزايد براى قول خدا(
أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَ) اينكه حمل خود را فرو
گذارند.
و اصحاب ما روايت كردهاند كه اگر آن زن يكى را زائيد عصمت و نگهدارى
او از شوهرش منقطع ميشود و براى او جايز نيست كه خود را براى ديگرى عقد كند تا
فرزند ديگر را كه حامل بوده بزايد.
و امّا اگر شوهرش فوت كرده باشد و پيش از چهار ماه و ده روز بزايد
واجب است بر او كه صبر كند تا چهار ماه و ده روز او تمام شود.
(وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ) و كسى كه در تمام
آنچه مأمور باطاعت شده پرهيزكارى كند( يَجْعَلْ لَهُ مِنْ
أَمْرِهِ يُسْراً) قرار ميدهد براى او در كارش آسانى و سهولت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 102