نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 219
بعضى گفتهاند: اينكه خداوند فرموده است: (كَثِيراً مِنَ الظَّنِ) براى اينكه بعضى از ظنها
بايد بدان عمل شود و مخالفت با آن جايز نيست، و عمل كردن به اين گونه ظن هنگامى كه
گناه است كه شخص با اينكه ميتواند علم پيدا كند به گمان خود رفتار نمايد، و اين
گمان است كه در آيه گناه شمرده شده است، و نبايد بدان عمل نمود، اما آن دسته از ظن
و گمانها كه راهى براى تبديل آنها به علم نيست گناه نيست، و روى همين اصل است كه
خداوند فرموده است بعضى از گمانها گناه است، نه همه آنها، و ظنّ نيكو در قرآن مجيد
بيان شده و در اين آيه به آن اشاره شده است: (لَوْ
لا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ
خَيْراً)[1].
بعضى از مفسّرين گفتهاند معنى آيه اين است بر مؤمن واجب است كه
(نسبت به ديگر برادران) خوشبين باشد، و در مواردى كه قابل توجيه است هر چند كه
ظاهر آن مورد پسند نباشد بدگمان نباشد.
(وَ لا تَجَسَّسُوا) ابن عباس و قتاده و مجاهد
گويند: يعنى: در جستجوى لغزشهاى مؤمنين نباشيد.
و ابو عبيده گفته است تجسّس و تحسّس هر دو به يك معنى است.
و در قرائتهاى شاذ و نادر از ابن عباس نقل شده است كه (لا تحسسوا) با
حاء قرائت مىشود.
اخفش گويد: تجسس و تحسس دو واژه هستند كه در معنى از يكديگر جدا
نيستند جز اينكه تجسّس نسبت به چيزهايى است كه پوشيده شده است، و جاسوس هم از آن
گرفته شده است، و تحسّس با حاء عبارت است از بحث نمودن پيرامون چيزى كه آن را
مىشناسى.