responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 22  صفحه : 93

نقل ميشد، و ابن عباس هم حم عسق را بدون عين قرائت ميكرد، و ميگفت:

سين هر فرقه‌اى ميباشد، و قاف هر جماعتى ميباشد.

معنى آيات:

((حم)) قبلا تفسيرش گذشت.

((عسق)) بعضى گفته‌اند علت فضيلت اين سوره از ميان سوره‌هاى ديگرى كه حم دارد آنست كه در اين سوره عسق است، زيرا ديگر سوره‌ها در اوّل آن از قرآن صريحا ياد شده است، ولى در اين سوره عسق آمده است كه هر چند صريحا دلالت بر قرآن ندارد ولى بدلالت تضمنى بر آن دلالت دارد، و همين است معنى قول قتاده كه ميگويد: عسق اسمى است از اسماء قرآن.

بعضى گفته‌اند از آنجا كه تنها اين سوره قسمتى از معانى آن به پيامبران قبلى وحى شده است بهمين جهت چنين نامگذارى شده است.

عطاء ميگويد: حروف‌(حم عسق) حروفى است جدا جدا كه هر كدام اشاره بيكى از حوادث آينده دارد، مثلا حاء اشاره بحرب و ميم اشاره به تحويل ملك و عين اشاره به عدوى است كه شكست خواهد خورد، سين اشاره به استئصال و گرفتارى مردم به سالهاى قحطى است مانند سالهايى كه حضرت يوسف پيش بينى كرد، قاف اشاره بقدرت الهى است در پادشاهان زمين، و اقوال ديگرى در اين مورد كه در اوّل سوره بقره ياد آورى شده است‌[1].


[1] نور الثقلين جلد 4 صفحه 556 بنقل از معانى الأخبار از حضرت صادق( ع) ضمن حديث طويلى روايت ميكند كه فرمودند:« و اما حم عسق معنايش

حكيم مثيب عالم سميع قادر قوى‌

است».

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 22  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست