نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 393
معنى آيات:
آن گاه خداوند بزرگ از حال كفّار كه منكر وحدانيت او بودهاند خبر
داده ميفرمايد:
((وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا)) كافران بمؤمنان كه بخدا و رسول ايمان آوردهاند گفتند:
((لَوْ كانَ خَيْراً ما سَبَقُونا إِلَيْهِ))
اگر اين عمل كه محمّد ما را بسوى آن دعوت ميكند كار خوبى بود، و هم اكنون يا در
آينده سودى ميداشت، اينها كه به او ايمان آوردهاند بر ما سبقت نميگرفتند، زيرا ما
از اينان شايستگى بيشترى- داشتيم.
اختلاف شده است درباره اينكه چه كسى اين حرف را زده است؟
1- اكثر مفسّرين گفتهاند اين سخن از يهوديان است كه گفتهاند: اگر
دين محمّد 6 خوب بود عبد اللَّه بن سلام در ايمان آوردن باو بر ما، پيشى
نميگرفت.
2- كلبى گويد: هنگامى كه اسلم، و جهنيه، و مزينه، و غفّار از بنى
عامر اسلام آوردند بنى عامر اين سخن را گفتند.
و نظم كلام از نظر سياق ايجاب ميكند كه: «ما سبقتمونا اليه» آمده
باشد ولى اين تحوّل از باب التفات از خطاب به غيبت است.
((وَ إِذْ لَمْ يَهْتَدُوا بِهِ فَسَيَقُولُونَ هذا إِفْكٌ قَدِيمٌ)) يعنى: اينان كه در قرآن تفكّر نكردهاند تا بوسيله انوار تابناك آن
هدايت شوند، بزودى خواهند گفت اين قرآن يك دروغ كهنه و قديمى است، يعنى: جزء
اساطير و افسانههاى پيشينيان است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 393