نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 197
پس وقتى من بدريا آمدم دريا بمن گفت و چگونه
نابينا پاسخ نابينا دهد كور دست كور گيرد[1].
پس امانت بنا بر اين چيزيست كه خداوند بآسمانها و زمين و كوهها
سپرده از دلائل بر يكتايى و ربوبيتش پس آنها آن را اظهار كردند و انسان كافر كتمان
و انكار كرد بستمكارى و نادانيش (و باللّه التوفيق) و بسبب خداست توفيق (و معناى
چهارم نزد مؤلف بهترين معنا است).
و خداوند متعال به كلمه (الانسان) تمام افراد انسان را اراده نكرده
بلكه آن مثل قول( إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ)[2] و
انّ الانسان لربه لكنود، و امّا الانسان اذا ما ابتلاه ربّه، بدرستى كه انسان در
خسران، و بدرستى كه انسان به پروردگارش ناسپاس است، و اما انسان هر گاه پروردگارش
او را امتحان نمايد و پيامبر و اولياء خدا و مؤمنان از عموم اين آيه بيرون هستند،
و جايز نيست كه مقصود از اين انسان انسان اوّل حضرت آدم 7 باشد براى قول
خداى متعال،( إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى آدَمَ)[3]
بدرستى كه خدا آدم را برگزيد و چگونه ميشود كسى كه خدا او را از ميان خلقش برگزيده
است موصوف بصفت ظلم و جهل و ستمگرى و نادانى باشد، آن گاه خداى سبحان بيان فرمود
غرض صحيح و حكمت بالغه خود را در عرضه اين امانت.