responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 70

او خاضع و در مقابل امر و نهى وى قلباً و قولًا تسليم ميباشيم». برخى گفته‌اند: مراد اين است كه ما جزء مسلمانان هستيم بدليل گفتار خداوند(إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ).

[سوره البقرة (2): آيه 134]

(تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ (134))

[ترجمه‌]

اينان امّتى بودند كه در گذشتند نتيجه اعمال آنها- نيك يا بد- بآنها برميگردد و نتيجه اعمال شما نيز بخودتان عايد ميشود و شما هيچگاه مسئول اعمال آنان نميباشيد (134)

شرح لغات‌

امّت بچند معنى گفته ميشود:

1- جماعت كه در اين آيه منظور همين معنا است.

2- پيشوا باين معنا است در گفتار خداوند:(إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً)[1] يعنى ابراهيم پيشوايى بود مطيع خداوند.

3- قامت‌[2].

4- استقامت در امور دين‌[3].

5- مقدارى از زمان چنان كه در اين گفتار خداوند. و اذكر بعد امة[4] يعنى بعد از مدتى متذكر گرديد همين معنا مراد است.


[1] آيه 120 سوره نحل.

[2] مؤلف براى اثبات اين معنا استشهاد باين شعر اعشى كرده است:« و ان معاوية الأكرمين حسان الوجوه طوال الامم.

يعنى مسلماً طايفه گرامى معاويه داراى صورت نيكو و قامت بلند هستند.

[3] مؤلف براى اثبات معنا باين شعر نابغة استشهاد كرده است(: حلفت فلم اترك لنفسى ريبة و هل يأثمن ذو امة و هو طائع يعنى من قسم خورده‌ام و براى خود ترديدى باقى نگذاشته‌ام و آيا صاحب استقامت گناه ميكند و از قسم خود برميگردد و حال اينكه صاحب استقامت مطيع قسم خود ميباشد.

[4] آيه 12 سوره يوسف.

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 70
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست