نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 64
تفسير:
خداوند پس از بيان قصّه ابراهيم 7 و اينكه طريقه و ملت او
طريقه و ملت حضرت محمّد 6 است، مردم را به پيروى از ملّت
ابراهيم 7 ترغيب كرد و فرمود:
(وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ
نَفْسَهُ ...)- يعنى از دين و شريعت ابراهيم جز كسانى كه خود را بهلاكت بيفكنند
روى برنميگردانند.
حسن ميگويد: مراد اين است: شريعت ابراهيم را جز كسانى كه خود را
گمراه كنند ترك نمىكنند.
اصم ميگويد منظور اين است: جز افرادى كه جاهل بموقعيت و مقام خود
باشند از شريعت ابراهيم اعراض نميكنند.
ابو مسلم معتقد است كه معناى آيه اين است كه از شريعت ابراهيم جز
افرادى كه بوجود خود از لحاظ آيات و دلائل توحيد كه در آن موجود است، پى
نبردهاند، روى برنميگردانند.
(وَ لَقَدِ اصْطَفَيْناهُ فِي الدُّنْيا ...)-
يعنى در دنيا او را به پيغمبرى برگزيديم.
(وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ ...)- زجاج ميگويد: مراد اين است. كه او در آخرت از رستگاران است.
ابن عباس ميگويد: منظور اين است كه او در آخرت با صالحين يعنى همراه
پدران خود كه پيمبر بودهاند در بهشت خواهد بود.
و نكته اينكه تنها رستگارى اخروى را براى ابراهيم ذكر كرده و فرمود(وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ) با اينكه او در دنيا هم داراى همين امتياز و صفت نيز هست اين است كه
ابراهيم بجهت شايستگى مخصوصى كه دارد استحقاق كرامت و پاداش نيكو و كامل را داراست
و البته پاداش كامل و خالص تنها در آخرت وجود دارد.
و اين گفتار خداوند( وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ
مِلَّةِ إِبْراهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ)
دلالت دارد بر اينكه هر كس از شريعت حضرت محمّد 6 اعراض كند
خود را بهلاكت افكنده است
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 64