نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 62
2- مالك بن انس معتقد است كه منظور از آن
معرفت بامور دين و تأويل آيات قرآن است.
3- ابن زيد ميگويد مراد از آن احكامى است كه فقط بوسيله تعليم
پيغمبران بدست ميآيد.
4- مقاتل ميگويد مقصود از آن مواعظ و حلال حرامى است كه در قرآن بيان
گرديده است.
5- بعضى گفتهاند «حكمت» صفت كتابى است كه در آيه ذكر شده است.
6- برخى ميگويند «حكمت» چيزى است كه خداوند قلب را بوسيله آن روشن
مىكند همانطور كه چشم را بوسيله قدرت بينايى روشن ميگرداند.
مؤلف: همه اين اقوال نيكو و قابل توجه است.
(وَ يُزَكِّيهِمْ ...)- در معناى اين جمله نيز 4
قول است:
1- ابن عباس ميگويد «يزكهم» يعنى: «پيغمبر مردم را نسبت بخداوند مطيع
و مخلص بگرداند زيرا «زكاء» بمعناى اطاعت و اخلاص است».
2- ابن جريح معتقد است معناى «يزكهم» آنست كه مردم را از آلايش شرك
پاك سازد.
3- جبائى ميگويد يزكهم يعنى «پيغمبر مردم را بافعال و اعمالى دعوت
نمايد كه انجام آنها وسيله تقويت ايمان مردم گردد».
4- اصم معتقد است كه منظور از اين كلمه اين است كه پيغمبر روز قيامت
بپاكيزگى پيروان خود شهادت بدهد.
(إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ...)-
يعنى تو داراى كمال قدرت و جلال و عظمت هستى و صنعتهاى بديع تو با اتقان و علم
توام است و علت اينكه در ميان اوصاف خداوند اين دو وصف را در مقام دعا ذكر كرده
است اين است كه آنها با دعا، كمال ارتباط و تناسب را دارند مثل اينكه ميگويد:
پروردگارا از اين نظر ما در دعاى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 62