نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 40
مردم اين احترام را از شريعت ابراهيم 7 فرا گرفته تا زمان پيغمبر اسلام 6 رعايت ميكردند.
(وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِيمَ مُصَلًّى ...)- مقام ابراهيم را جايگاه نماز قرار دهيد
در تعيين مقام ابراهيم (ع) 4 قول است
1- طبق روايتى كه از حضرت صادق 7 نقل گرديده است «مقام
ابراهيم» همان نقطهاى كه در مسجد الحرام باين نام معروف است.
شخصى از آن حضرت پرسيد، كسى كه طواف واجب خود را بجا آورد ولى فراموش
كرد كه نماز طواف را در «مقام ابراهيم» بخواند وظيفهاش چيست؟ حضرتش فرمود: «در همان
مقام بعد از چند روز هم كه باشد بايد نماز طواف را بجا بياورد زيرا خداوند
ميفرمايد: اتخذوا من مقام ابراهيم مصلّى».
2- ابن عباس ميگويد: «تمام نقاطى كه اعمال حج از قبيل طواف و سعى و
وقوف و ذبح در آنها انجام ميگيرد مقام ابراهيم است».
3- عطا ميگويد «مقام ابراهيم عبارت است از عرفه و مزدلفه و محلّى كه
در آن رمى حجرات انجام ميگردد».
4- مجاهد ميگويد همه «حرم مقام ابراهيم است».
قول اوّل روشنتر و صحيحتر است زيرا مردم از مقام ابراهيم همان
نقطهاى را كه در مسجد الحرام باين نام معروف است ميفهمند.
«در مقام ابراهيم» دلالت روشنى بر نبوّت حضرت ابراهيم 7
موجود است زيرا هم اكنون اثر پاى آن حضرت در روى سنگ كاملًا نمايان است و اين
موضوع معجزهاى براى وى محسوب ميشود كه خداوند سنگ را زير پاى او مانند گل، نرم
قرار داده است.
سنگهاى بهشتى
از حضرت باقر 7 نقل شده است كه خداوند سه قطعه سنگ را از
بهشت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 40