نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 300
3- بعقيده «سعيد بن جبير» حكم زيادتر بودن
گناه شراب و قمار جلوتر از بيان حكم حرمت آنها است.
4- قتاده ميگويد از اين آيه حكم حرمت شراب و قمار استفاده نميشود ولى
آيهاى كه در سوره مائده مىباشد كه ميفرمايد:(إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ ...)
حرمت شراب و قمار را ميرساند( وَ يَسْئَلُونَكَ ما ذا
يُنْفِقُونَ ...)- (و اى محمّد 6) از تو مىپرسند كه چه
چيز بايد انفاق كنند و سؤال كننده عمرو بن جموح بود كه از انفاق در جهاد و بعضى
گفتهاند از صدقهها سؤال كرد( (قُلِ الْعَفْوَ ...)- (اى محمّد 6) بگو «عفو» و در اين كه منظور از
«عفو» چيست اقوالى گفته شده است:
1- آنچه از مخارج زن و فرزند زياد مىآيد يا بكلى آنچه بدان نيازى
نيست (ابن عباس- قتاده).
2- حد وسط ميان اسراف و سختگيرى است (حسن- عطا) و همين معنا از امام
جعفر صادق 7 نيز نقل شده است.
3- آنچه كه از خوراك سال زياد بيايد اين معنا از امام محمّد باقر
7 نقل شده است و فرمود حكم اين آيه با آيه زكاة نسخ شد و «سدى» نيز همين
را گفته است.
4- قسمتى از مال كه از همه پاكيزهتر و بهتر است.
(الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ ...)- (خداوند آيات خود را براى شما اين چنين بيان مىنمايد) مراد از
آيات، براهين و دليلها است بر انفاق و شراب و قمار و بعضى گفتهاند مراد براهين
همه احكام اسلام است.
(لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ...)- تا اين كه در امور دنيا و آخرت تفكّر و تدبّر نموده، بدانيد دنيا
جاى گرفتارى، ذلّت، فناء است ولى آخرت محل بقاء و پاداش مىباشد بنا بر اين در
دنيا زهد ورزيد و متمايل به آخرت باشيد و بعضى گفتهاند كلمه(فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ)
متعلق و مربوط به «يبيّن» است يعنى خداوند در مورد شراب
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 300