responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 274

مثل اينكه ميگويند «وعده‌هاى فلانى آمد» و «خبرش آمد» و مانند اين جمله‌ها كه مسلماً مراد، آمدن بمعناى حقيقى نيست.

و اما كلمه «و الملائكة- در اين آيه مورد بحث يا عطف به «غمام» است كه بايد مجرور خواند و معنايش باين صورت ميشود: «مگر اينكه خدا در سايه‌بانهايى از ابر و فرشتگان بر ايشان فرود آيد» و يا عطف بر كلمه «اللَّه» است كه مرفوع خوانده ميشود معنايش اينست: «مگر آنكه خدا و فرشتگان بيايند».

(وَ قُضِيَ الْأَمْرُ ...)- و كار يكسره و تمام شود به اينكه حساب پايان يابد و اهل بهشت در بهشت و اهل آتش در آتش قرار گيرند اين بيان، مخصوص آخرت است اما اگر مراد، دنيا باشد معنايش اينست كه عذاب ريشه‌كن و نابود كننده ايشان را گرفته و كارشان پايان يابد.

(وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ ...)- يعنى سؤال از اعمال و مجازات بر آنها و همه چيز بسوى خدا بازميگردد هم چنان كه همه چيز در آغاز براى خدا بود و در دنيا بعضى از امور را مردم مالك شد بر برخى امور قدرت و تسلط يافتند اما همه آنها بدون استثناء در حشر بار ديگر بسوى او برميگردد كه در آنجا هيچ كس مالك چيزى نيست بعضى گفته‌اند معناى آيه اينست كه: امور دنيا و آخرت همه بسوى خدا برميگردد.

[سوره البقرة (2): آيه 211]

(سَلْ بَنِي إِسْرائِيلَ كَمْ آتَيْناهُمْ مِنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَ مَنْ يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ (211))

[ترجمه‌]

از بنى اسرائيل بپرس، چه معجزه‌ها و براهين روشن برايشان فرستاديم و هر كه نعمت خدا را كه بسوى او آمده تغيير دهد، مجازات خدا بسيار سخت است.

تفسير:

اى محمّد از فرزندان يعقوب كه مراد همان دانشمندان يهود اطراف مدينه است و منظور از اين سؤال تاكيد بيشتر و اتمام حجت است بر ايشان.

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 274
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست