نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 19
نميگردند مگر اينكه دين آن گروه و يا قبله
آنان را- همانطور كه برخى گفتهاند- پيروى نمايى.
(قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى ...)-
بگو راهنمايى خدا تنها راهنمايى است.
ابن عباس در تفسير اين جمله ميگويد: بگو اى محمّد: دين خدا كه موجب
خشنودى او است همان دينى كه تو د برخى گفتهاند: هدايت خدا يعنى قرآن تنها چيزى است
كه مردم را بسوى بهشت راهنمايى مىكند- نه روش يهود و نصارى- پارهاى گفتهاند.
منظور از جمله اين است: كه راهنمايى خدا تنها راهنمايى است و هدايت او تنها حق است
همانطور كه گفته ميشود: روش فلان كس تنها فلان روش است.
(وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ ...)- و
اگر چنانچه پيروى كنى اهواء ايشان را.
يعنى خواهشهاى آنان را.
ابن عباس ميگويد معناى آن اين است: هر گاه بسوى قبله آنان نماز
گزارى.
(بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ...)-
بعد از علمى كه براى تو آمده.
منظور از «علم» بيانى است كه از ناحيه خداوند آمده و برخى گفتهاند:
مراد دين است.
(ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ ...)- نيست براى تو اى محمّد از جانب خدا ولىّ و نصيرى.
منظور از «ولىّ» كسى است كه او را از كيفر مصون بدارد و مقصود از
«نصير» كسى است كه با كمك خود كيفر را از او باز دارد.
آنچه از آيه استفاده ميشود:
اين است كه كسى را كه خداوند ميداند نافرمانى نخواهد كرد و گرفتار
مخالفت به هيچ وجه نخواهد شد با اين حال ميتواند او را بترساند و توعيد نمايد زيرا
خداوند ميداند كه پيامبر او هيچگاه پيروى خواهشهاى يهود و نصارى را نخواهد كرد پس
اين
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 19