نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 157
شرح لغات:
كلوا: بخوريد.
حلال: جائز.
طيّب: خالص از عوامل ناگوارى، پاكيزه.
خطوه: گام و جمع خُطُوات است خُطُوات شيطان يعنى آثار آن.
شأن نزول
ابن عبّاس ميگويد: «اين آيه درباره ثقيف و خزاعه و بنى عامر بن صعصعه
و بنى مدلج هنگامى كه قسمتى از زراعت و چهارپايان خود را بعنوان «بحيره و سائبه و
وصيله[1]» بر خود
حرام كردند نازل گرديد و خداوند بوسيله اين آيه آنها را از اين عمل نهى كرد».
تفسير
خداوند پس از اينكه توحيد و اهل آن و شرك و مشركين را ذكر كرد،
نعمتها و احسانهايى كه نسبت بهر دو گروه اعطا كرده است خاطر نشان ساخت و آنان را
از پيروى شيطان كه موجب كفران نعمتها است نيز نهى كرد و فرمود:
(يا أَيُّهَا النَّاسُ ...)- اين خطاب عموميت
دارد و شامل همه افراد بشر مىگردد يعنى اى مردم!(
كُلُوا ...)- اين لفظ امر است ولى معناى آن اباحه است يعنى جائز و مباح است كه
بخوريد.
(مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالًا طَيِّباً ...)-
پس از اينكه خداوند تناول كردن را مباح گردانيد ببيان اينكه آن خوردنى بايد داراى
چه وصفى باشد پرداخت چون در ميان خوردنيها حلال و حرام هر دو وجود دارد و حرام
موجب هلاكت و حلال باعث نيرومندى بر انجام عبادت است و در صورتى غذاى انسان حلال
خواهد بود كه جز محرّمات ذاتى نباشد و حقّ غير بر آن تعلّق نگرفته باشد و «طيّب»
را بعضى بمعناى حلال
[1] تفصيل اين موضوع در ضمن تفسير آيه 103 سوره مائده ذكر گرديده
است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 157