نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 140
انظار: مهلت دادن.
تفسير:
پس از آنكه خداوند حال كسانى را كه كتمان حق كردند و وضع كسانى را كه
توبه نمودند بيان كرد ببيان حال افرادى كه بدون توبه از آنها يا مطلق كفّار مردند
پرداخت و فرمود:
(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ ...)- كسانى كه كافر شدند و در حال اصرار بر كفر مردند و علّت اينكه در
استحقاق لعن كفّار فرمود(وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ) يعنى در حال كفر مردند با اينكه هر كافرى در حال كفر- و لو در حال
كفر نميرد- ملعون است، اين است كه لعن در آيه مطلق است و لعن مطلق مخصوص كافرانى
است كه در حال كفر بميرند و الّا «لعن» مشروط است به اينكه توبه نكنند.
بعضى گفتهاند «شرط مرگ در حال كفر» در خلود لعن اعتبار دارد نه در
اصل لعن و آيه هم بدليل(خالِدِينَ فِيها) خلود لعن را مىگويد».
(أُولئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ ...)- بر
آنان لعنت خداوند يعنى دورى از رحمت او.
(وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ ...)- و لعنت ملائكة و همه مردم است.
اگر گفته شود: چگونه خداوند لعنت همه مردم را فرموده است و حال آنكه
در ميان مردم كسانى هستند كه كافر را لعن نمىكنند؟
در جواب آن چند وجه گفته شده است:
1- ابو العاليه ميگويد هر فردى از افراد مردم، كافر را يا در دنيا يا
در آخرت يا در دنيا و آخرت لعن مىكند چنان كه خداوند فرمود(
يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكْفُرُ بَعْضُكُمْ بِبَعْضٍ وَ يَلْعَنُ بَعْضُكُمْ بَعْضاً)[1] يعنى چون روز قيامت شود شما (خطاب بكفّار است) هر يك ديگرى را كافر
بدانيد و بيكديگر لعن كنيد.
2- قتاده و ربيع ميگويند مراد از «النّاس» مؤمنين هستند گويا خداوند
بغير آنها اعتنا نكرده و كفّار را بحساب نياورده است چنان كه مىگوييم المؤمنون
هم