نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 141
النّاس يعنى مردم منحصر در مؤمنين است.
3- سدى ميگويد: هيچ فردى از لعن كردن بر ظالم خوددارى نميكند و كافر
هم جزء ظالمين است ضمناً بايد توجه داشت كه هميشه لعنت از مردم بصورت دعا و از
خداوند بصورت حكم واقع ميشود.
(خالِدِينَ فِيها ...)- زجاج و جبائى مىگويند
ضمير به «لعنت» برميگردد يعنى هميشه در لعنت خواهند بود بعضى گفتهاند ضمير بر
«نار» برميگردد و آن هر چند در كلام مذكور نيست ولى بواسطه اشتهارى كه نسبت باهل
عذاب دارد مثل اينكه مذكور است و ديگر اينكه لعنت يعنى دورى از رحمت و ايجاب عقاب
و عقاب هم بآتش خواهد بود و امّا خلود لعنت داراى دو احتمال است:
1- استحقاق لعنت هميشگى است 2- عاقبت و نتيجه لعنت كه عذاب و آتش است
هميشگى است.
(لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ ...)-
عذاب آنها تخفيف داده نشود منظور اين است كه عذاب آنها هميشه بر يك حال است و
اينطور نيست كه گاهى تخفيف پيدا كند و گاهى تشديد شود.
(وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ ...)- ابو العاليه ميگويد
يعنى بآنها مهلت عذرخواهى داده نميشود چنان كه فرمود(:
وَ لا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُونَ)[1]
يعنى بآنها اذن نمىدهند كه عذرخواهى كنند بعضى ميگويند مراد اين است كه عذاب آنها
بتأخير افكنده نميشود بلكه آن حاضر و آماده است