(ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ ...)-
دلائلى را كه در كتب آسمانى نازل كردهايم.
(وَ الْهُدى ...)- و براهين را مراد از اول
علوم شرعى و منظور از دوّم براهين عقلى است كتمان هر دو را مورد تهديد و نهى قرار
داد.
بعضى گفتهاند: مراد از «البيّنات» دلائل نبوت پيغمبر اسلام 6 و منظور از «الهدى» احكامى است كه آن حضرت بمردم ميرسانيد».
برخى مىگويند: «البيّنات و الهدى» هر دو بمعناى ادلّه است و تكرار
فقط بجهت اختلاف در لفظ است».
(مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ ...)-
يعنى اوصاف پيغمبر اسلام 6 و احكام الهى كه در تورات و انجيل
بيان گرديده است.
بعضى ميگويند: مراد كليّه مطالبى است كه در كتب آسمانى از جانب
خداوند نازل شده است».
برخى ميگويند: «منظور از(ما أَنْزَلْنا مِنَ
الْبَيِّناتِ) كتبى كه قبل از قرآن نازل گرديده است و مقصود از: «الكتاب «قرآن
مجيد است.
(أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ...)-
آنان را خداوند از رحمت خود بواسطه ايجاب عذاب دور ميكند چون لعن كسى كه مستحق
عذاب نيست جائز نيست.
(وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ ...)-
در معناى آن چند قول است:
1- قتاده و ربيع ميگويند «مراد از «لاعنون» ملائكه و مردم است» صحيح
هم همين است بدليل( عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ
الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ)[1] كه
در اين آيه ملائكه و مردم عطف بخداوند گرديده است.