responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 135

تفسير:

سپس خداوند متعال مردم را بر اظهار حق ترغيب نمود و از پنهان داشتن و كتمان آن جدّا نهى كرده و فرمود:

(إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ...)- كسانى كه پنهان ميدارند.

(ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ ...)- دلائلى را كه در كتب آسمانى نازل كرده‌ايم.

(وَ الْهُدى‌ ...)- و براهين را مراد از اول علوم شرعى و منظور از دوّم براهين عقلى است كتمان هر دو را مورد تهديد و نهى قرار داد.

بعضى گفته‌اند: مراد از «البيّنات» دلائل نبوت پيغمبر اسلام 6 و منظور از «الهدى» احكامى است كه آن حضرت بمردم ميرسانيد».

برخى مى‌گويند: «البيّنات و الهدى» هر دو بمعناى ادلّه است و تكرار فقط بجهت اختلاف در لفظ است».

(مِنْ بَعْدِ ما بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ ...)- يعنى اوصاف پيغمبر اسلام 6 و احكام الهى كه در تورات و انجيل بيان گرديده است.

بعضى ميگويند: مراد كليّه مطالبى است كه در كتب آسمانى از جانب خداوند نازل شده است».

برخى ميگويند: «منظور از(ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَيِّناتِ) كتبى كه قبل از قرآن نازل گرديده است و مقصود از: «الكتاب «قرآن مجيد است.

(أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ ...)- آنان را خداوند از رحمت خود بواسطه ايجاب عذاب دور ميكند چون لعن كسى كه مستحق عذاب نيست جائز نيست.

(وَ يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ ...)- در معناى آن چند قول است:

1- قتاده و ربيع ميگويند «مراد از «لاعنون» ملائكه و مردم است» صحيح هم همين است بدليل‌( عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ‌)[1] كه در اين آيه ملائكه و مردم عطف بخداوند گرديده است.


[1] آيه 161 سوره البقرة و آيه 87 آل عمران

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست