نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 14 صفحه : 48
يكى از وعدههاى الهى است، در باره زنان و
مردان مؤمنى كه با توجه بداشتن ايمان بخدا و انبياء، عمل نيكو انجام دهند. طبق اين
وعده، آنان از يك زندگى نيكو و پاكيزه، برخوردار خواهند شد. اما منظور، از اين
زندگى نيكو و پاكيزه چيست؟! در اين باره اقوالى است:
1- ابن عباس و سعيد بن جبير و عطا گويند: روزى حلال است.
2- حسن و وهب گويند: قناعت و خشنودى از قسمت الهى است. از پيامبر
گرامى نيز چنين روايت شده است.
3- قتاده و مجاهد و ابن زيد گويند: بهشت است. حسن گويد: زندگى خوش و
پاكيزه، تنها در بهشت است. ابن زيد گويد: مگر نه خداوند از زبان كسانى كه در
آخرتند، مىفرمايد؟:( يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَياتِي) (فجر 24: كاش براى اين زندگى توشهاى فرستاده بودم).
4- منظور رزق روزانه است.
5- زندگى پاكيزه در عالم قبر است.
(وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا
يَعْمَلُونَ): تفسير اين جمله گذشت و تكرار از آن بمنظور تأكيد است.
(فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ
الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ): اى محمد، هر گاه مىخواهى قرآن بخوانى
از شر شيطان كه مطرود درگاه خداوند است، به خدا پناه ببر.
اين تعبير، نظير:( إِذا قُمْتُمْ إِلَى
الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ) است (مائده 6: هر گاه
بخواهيد به نماز برخيزيد صورتها را بشوييد و ...).
استعاذه اين است كه مقام پايينتر از مقام بالاتر بخواهد كه در برابر
دشمن او را پناه دهد و از او دفاع كند، در ضمن، استعاذه با اظهار خضوع و مذلت،
همراه است. مقصود اين است كه در وقت قرائت قرآن بايد از وسوسههاى شيطان بخدا پناه
برد، تا از لغزش و اشتباه مصون بماند.
استعاذه، در وقت قرائت قرآن، مستحبّ است، چه در وقت نماز و چه در غير
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 14 صفحه : 48