و آنها با مبالغه و اصرار، سوگند ياد كردند كه خداوند كسى را كه
مىميرد، زنده نمىكند. بله، اين وعده حتمى خداوند است كه بايد عملى شود و حق است،
ولى بيشتر مردم نمىدانند. تا براى آنها بيان كند هر چه در آن اختلاف داشتند و
مردم كافر بدانند كه دروغگو بودند. همانا گفتار ما براى چيزى اين است كه چون اراده
او كنيم، به او گوئيم: باش و او بشود.
قرائت:
فيكون: ابن عامر و كسايى، اين فعل را در اينجا و در سوره يس به نصب و
ديگران برفع خواندهاند.
نصب آن به تقدير «ان» مىباشد. زجاج گويد: رفع آن به تقدير «هو يكون»
است. بنا بر اين در نصب آن دو وجه است:
1- عطف است بر «ان نقول» 2- منصوب است بنا بر اينكه در جواب فعل امر
واقع شده باشد.
ابو على گويد: وجه دوم را همه اصحاب ما قبول ندارند، زيرا مقصود از
«كن»
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 258