نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 12 صفحه : 260
السلام براى دفع چشم زخم و بلا از دو پسر
خويش همين دعا را بر آنها ميخواند، چنانچه موسى 7 نيز دو پسر هارون را
با همين كلمات تعويذ ميكرد، و نيز روايت شده كه پسران جعفر بن ابى طالب سفيدرو
بودند و اسماء بنت عميس به پيغمبر خدا عرض كرد: اى رسول خدا اينها چشمگير هستند و
زود مورد اصابت چشم مردم قرار ميگيرند آيا وسيلهاى براى دفع چشم زخم آنها تهيه
كنم؟ فرمود: آرى.
و در روايت ديگرى است كه جبرئيل 7 براى رسول خدا- 6- دعاى چشم زخم خواند و آن را تعليم آن حضرت كرد و دعا اين است:
«بسم اللَّه أرقيك من كل عين حاسد اللَّه يشفيك»- بنام خدا تو را پناه ميدهم از شر
چشم هر حسودى خدا شفايت دهد.
و باز از رسول خدا- 6- روايت شده كه فرمود: اگر
چيزى باشد كه بر قضا و قدر پيشى و سبقت گيرد همان چشم است.
و در اينكه چگونه انسان مورد اصابت چشم قرار گرفته و باصطلاح چشم
ميخورد؟ از عمرو بن بحر جاحظ نقل كردهاند كه گفته است: اينمطلب قابل انكار نيست
كه بعضى اجزاء غير مرئى و لطيف از چشمهاى بد (و باصطلاح چشمهاى شور) جدا ميشود و
در طرف اثر ميكند، و اين خاصيتى است كه در بعضى از چشمها است مانند خاصيتهايى كه
در چيزهاى ديگر وجود دارد، و باين حرف اشكال شده است كه اگر چنين بود چرا در همه
چيز اثر نميكرد و تنها در بعضى از موارد اين اثر را دارد. و ديگر آنكه همه اجزاء
اين جهان از جواهر است و جوهر در مثل خود يعنى در جواهر ديگرى اثر نميكنند. و ابو
هاشم گفته: تأثير چشم كار خدا است كه روى برخى از مصالح آن را مؤثر قرار داده است.
و قول قاضى نيز همين است. و سيد بزرگوار شريف رضى موسوى قدس اللَّه روحه در شرح
اينمطلب كلامى دارد كه ذكر آن را مناسب ديدم، آن بزرگوار ميگويد:
خداى تعالى روى مصالحى كه خود ميداند نسبت به بندگانش رفتار ميكند، و
روى اينمطلب هيچ محال نيست كه تغيير دادن نعمت زيد مثلا براى عمر و مصلحت
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 12 صفحه : 260