اكنون دستور مىدهد كه مردم قرائت قرآن را استماع كنند.
(وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا
لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ): هر وقت قرآن خوانده
مىشود، گوش كنيد و ساكت شويد، تا از پندهاى آن بهرهمند و مورد رحم خدا واقع
شويد. در باره اين وقت، كه بايد قرآن را گوش كرد و ساكت بود، اختلاف است. ابن عباس
و ابن مسعود و سعيد بن جبير و سعيد بن مسيب و مجاهد و زهرى گويند: منظور اين است
كه اگر مأموم در نماز جماعت، قرائت امام را مىشنود، گوش دهد. از امام باقر نيز
چنين نقل شده است. گويند: مسلمانها در نماز تكلم و بيكديگر سلام مىكردند و هر گاه
يكى وارد مىشد، مىپرسيد: از نماز چقدر خوانده شده است؟ و مسلمين جوابش مىدادند.
از اينرو خداوند از اينكار نهى كرد و دستور استماع داد. عطا و عمرو بن دينار و زيد
بن اسلم گويند: منظور اين است كه مردم خطبه روز جمعه را استماع كنند. حسن گويد:
منظور خطبه و نماز هر دو، مىباشد. شيخ طوسى مىفرمايد: بهتر از همه: قول اول است،
زيرا تنها در همان حال است كه سكوت كردن براى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 10 صفحه : 151