responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 345

خاك‌سپارى از گور برون آمد؛ در كشمير اقامت گزيد و در 120 سالگى در شهر سرى‌نگر وفات يافت.

غلام احمد خان، جهاد با شمشير را حتى بر ضد دشمنان اسلام حرام مى‌دانست و مسالمت و صلح را شعار خود مى‌شمرد. بدين‌سبب طرفدار دولت بريتانيا شد و به تدريج پيروانش در لاهور، ايالت پنجاب و ربوه فزونى يافتند. آن‌ها بيمارستان و مدرسه‌هاى بسيارى پديد آوردند و با كارهايى چنين، شمار طرفداران خويش را فزونى بخشيدند. پس از مرگ غلام احمد خان، پيروانش به تدريج به فرقه‌هاى گوناگون تقسيم شدند. [1]

قتل نفس زكيّه

از نشانه‌هاى حتمى ظهور و قيام حضرت مهدى عليه السّلام

«نفس زكيّه» يعنى فرد بى‌گناه، پاك، كسى كه قتلى انجام نداده است [2]و جرمى ندارد.

در آستانۀ قيام حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف در گيرودار مبارزات زمينه‌ساز انقلاب مهدى عليه السّلام، فردى پاكباخته و مخلص، در راه امام عليه السّلام مى‌كوشد و مظلومانه كشته مى‌شود. طبق بيان روايات، اين رخداد عظيم، بين ركن و مقام- در بهترين مكان‌هاى زمين-اتفاق مى‌افتد. فرد ياد شده، از اولاد امام حسن مجتبى عليه السّلام است [3]كه در روايات، گاهى از او به عنوان «نفس زكيّه» و «سيد حسنى» ياد كرده‌اند. [4]

قتل نفس زكيّه، از نشانه‌هاى حتمى و متصل به ظهور است. در منابع اهل سنّت كمتر نامى از آن برده شده؛ [5]ولى در منابع شيعه، روايات آن، فراوان است؛ ازاين‌رو، در اصل تحقق چنين حادثه‌اى-به عنوان علامت قيام-شكى نيست؛ هر چند اثبات جزئيات آن و نيز زمان تحقق آن و ويژگى‌هاى مقتول، مشكل است. [6]


[1] . ر. ك: شهرستانى، ملل و نحل، ملحقات آخر جلد دوم.

[2] . كهف (18) :74.

[3] . شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 330، ح 16.

[4] . ر. ك: شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 445، ح 440.

[5] . ابن ابى شيبه، المصنف، ج 7، ص 514، ح 37642.

[6] . شيخ صدوق، الخصال، ج 1، ص 303، ح 82؛ شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 435، ح 425؛ محمد بن يعقوب كلينى، الكافى، ج 8، ص 310، -

نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد    جلد : 1  صفحه : 345
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست