نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 344
قائم ناميدهاند؟» فرمود: «هنگامى كه جدّ من، حضرت سيد الشهداء حسين بن على عليهما السّلام شهيد شد، فرشتگان به درگاه خداوند سبحانه و تعالى ضجه و ناله نموده، نزد او شكايت كردند. . . پس خداوند عز و جل امامان از فرزندان حسين عليه السّلام را به آنان نشان داد و فرشتگان از ديدن آنان خوشحال شدند. در آن هنگام، ديدند كه يكى از ايشان ايستاده است و نماز مىخواند. پس خداوند سبحانه و تعالى فرمود: به وسيلۀ اين قائم [-ايستاده]از آنان [-قاتلان حسين]انتقام خواهم گرفت. [1]
از امام جواد عليه السّلام پرسيدند: «چرا او را قائم مىنامند؟» فرمود:
چون پس از آن قيام مىكند كه از يادها رفته است و بيشتر معتقدان به امامتش برگشتهاند. [2]
نيز ن. ك: ايستادن هنگام شنيدن كلمۀ قائم، القاب حضرت مهدى عليه السّلام.
قاديانيه
پيروان غلام احمد خان، مدعى مهدويت
قاديانيه يا احمديه مذهب جديدى است كه به ميرزا غلام احمد خان قاديانى منسوب است. وى حدود سال 1255 ق (1839 م) در قاديان، متولد شد. و سال 1908 م، درگذشت. [3]او كه مؤسس فرقۀ احمديه يا قاديانيه شمرده مىشود، اهل پنجاب پاكستان بود.
غلام احمد، حدود چهل سالگى كتاب مذهبى خود را كه «براهين احمديه» نام دارد منتشر كرد كه با استقبال مردم روبهرو شد. حدود پنجاه سالگى به دعوت بشارت خود پرداخت و ادعا كرد از جانب خدا به او وحى مىرسد و اجازه دارد بيعت بپذيرد. در سال 1094 م خود را مسيح، مهدى موعود و تاراكريشنا خواند. [4]
او در اصول، با اعتقادهاى اسلامى موافق بود؛ ولى به جمع بين مسيحيت و مهدويت اعتقاد داشت و خود را مهدى موعود و مظهر عيسى و حضرت محمد مىدانست. در نظر غلام احمد، حضرت عيسى عليه السّلام پس از