نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 346
برخى گمان كردهاند مراد از نفس زكيّه، محمد بن عبد اللّه بن حسن، معروف به نفس زكيّه است كه در زمان امام صادق عليه السّلام در منطقۀ «احجار زيت» در نزديكى مدينه كشته شد.
اين احتمال درست نيست، به چند دليل:
1. لازمهاش اين است كه پيش از تولد حضرت مهدى عليه السّلام؛ بلكه پيش از آنكه امامان از آن خبر دهند، اين نشانه رخ داده باشد.
2. در روايات تصريح شده است كه «نفس زكيّه» ، بين ركن و مقام كشته مىشود؛ حال آنكه محمد بن عبد اللّه بن حسن در منطقۀ «احجار زيت» (در نزديكى مدينه) كشته شده است.
3. همانگونه كه در روايات اشاره شده قتل نفس زكيّه از نشانههاى حتمى و متصل به ظهور است؛ حال آنكه محمد بن عبد اللّه، سالها پيش از تولد حضرت مهدى عليه السّلام به قتل رسيده است. امام باقر عليه السّلام فرمود:
بين قيام مهدى عليه السّلام و كشته شدن نفس زكيّه، بيش از پانزده شبانهروز فاصله نيست. [1]
نيز ن. ك: نفس زكيه، نشانههاى ظهور، ظهور.
قم
شهرى با جايگاه ويژه در ظهور و قيام حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف
قم يكى از شهرهاى مشهور ايران است كه در طول تاريخ شيعه، همواره از اهميت ويژهاى برخوردار بوده است. از آنجا كه در همان اوايل سلطۀ عربها بر اين شهر، دوستان و محبان اهل بيت عليهم السّلام بدانجا مهاجرت كردند، سنگ نخستين اعتقاد مردمان آن، شيعى نهاده شد. اين شهر رفتهرفته يكى از پايگاههاى شناخته شده ترويج فرهنگ شيعى در تاريخ ثبت شده است. به دنبال آن، با تأسيس حلقهها و مراكز علمى، اين شهر در جايگاه مركز بسيار مهم نشر فرهنگ
[1] . «ليس بين قيام قائم آل محمّد و بين قتل النّفس الزّكيّة الاّ خمس عشرة ليلة» ، شيخ مفيد، الارشاد، ج 2، ص 374؛ شيخ طوسى، كتاب الغيبة، ص 445، شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 649.
نام کتاب : فرهنگ نامه مهدویت نویسنده : سلیمیان، خدامراد جلد : 1 صفحه : 346