responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 59  صفحه : 10

چالش كليسا و دولت در انگلستان


پس از آن كه دكتر جرج كري اسقف 66 ساله كليساي انگليكان در تاريخ هشتم ژانويه سال 2002 اعلام كرد كه 3 سال قبل از اتمام ماموريتش در سال 2005، از سمت رياست كليساي انگليكان استعفا خواهد داد و استعفاي وي نيز مورد پذيرش ملكه انگلستان و توني بلر نخست وزير اين كشور قرار گرفت، بحث‌ها و شايعات بسياري درباره‌ي دلايل استعفاي زودهنگام وي در محافل خبري صورت گرفت.
اگرچه وي بارها در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي خود اعلام كرد كه چالش‌هاي جديد دنياي مسيحيت و به ويژه كليساي انگليكان نياز به افرادي نوانديش و اصلاح طلب دارد، اما بسياري از صاحب‌نظران برپايي كنفرانس لمبس (Lambeth) در سال 1998 را از سوي جرج كري، كه در آن موضع‌گيري بسيار سختي بر عليه گروه‌هاي همجنس باز اتخاذ شده بوده يكي از برخوردها و دلايل چالش ميان كليسا و دولت در كشور انگلستان به حساب آوردند؛ چرا كه دولت انگلستان در همان ايام همجنس بازي را در قوانين كشور خود به رسميت شناخت و اجازه داد كه آن‌ها لقب خانواده را براي خود برگزينند.
پس از پذيرش استعفاي دكتر جرج كري، 6 نفر از سوي شورايي تخصصي در كليساي انگليكان كه مسئول كانديدا كردن جانشينان اسقف اعظم مي‌باشند، به عنوان كانديدا مطرح شدند كه عبارت بودند از:
كريستوفر هربرت (Christopher Herbert) اسقف آلبانس
جيمز جونز (James Jones) اسقف ليورپول
ريچارد چارترز (Richard Chartres) اسقف لندن
گراهام جيمز (Graham James) اسقف نورويچ
ميخائيل نظير علي (Michael nazir_Ali) اسقف رچستر
روآن ويليامز (Rowan Williams) اسقف ويلز
اين افراد در حالي از سوي شوراي مربوطه كانديدا شده‌اند كه اسقف نظير علي همواره شانس اول را براي جانشيني جرج كري دارا است.
وي يك مسيحي پاكستاني‌الاصل و از جمله كساني است كه همواره بيش‌ترين تلاش را براي برقراري روابط حسنه بين اديان به‌ويژه اسلام و مسيحيت كرده است. نظير علي در يك خانواده كاتوليك در پاكستان به دنيا آمد و بعدها به فرقه‌ي انگليكان گرويد و اكنون رييس جمعيت فعاليت‌هاي ميسيونري مسيحيت در اين فرقه مي‌باشد، فعاليت‌هاي او همواره در جهت پذيرش تنوع اديان و مداراي ديني بوده و سخنراني اخير او تحت عنوان «شناخت سنت‌هاي صلح‌دوستانه اسلام» مورد توجه محافل بين ادياني قرار گرفته است.
اما در هفته‌هاي اخير بر اساس راي‌گيري‌هاي انجام شده در درون كليساهاي مسيحي انگليكان و نيز نظرسنجي‌هاي اينترنتي، شانس دكتر ويليامز اسقف ويلز و رييس جمعيت كشيشان آزادانديش، به شكل چشمگيري افزايش يافت.
اين اسقف 52 ساله كه جوان‌ترين كانديدا نيز هست، همواره در مركز توجه رسانه‌هاي خبري انگلستان بوده است؛ چرا كه وي و چند تن ديگر از كشيشان همفكرش، كنفرانس Lambeth را در سال 1998 تحريم كرده و حاضر نشدند قطعنامه‌ي آن را كه عليه هم‌جنس‌بازان تنظيم شده بود، امضا كنند.
پس از اين انشعاب، دكتر ويليامز گروهي را به نام كشيشان آزادانديش راه‌اندازي كرد و بارها در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي خود رسما اعلام نمود كه دين مسيحيت از نظر وي هيچ مشكلي با هم‌جنس‌بازان ندارد و حتي آن‌ها مي‌توانند به عنوان خانواده در جامعه پذيرفته شده و فرزندخوانده نيز داشته باشند. پس از بالا گرفتن اين احتمال كه دكتر ويليامز اسقف اعظم كانتربري خواهد شد، شوراي كليساهاي انگليكان در آفريقا و آسيا با صدور قطعنامه‌هاي مكرر و ارسال نامه‌هاي بسيار نسبت به انتخاب وي به عنوان كانديدا به‌شدت اعتراض نموده و حتي گاه تهديد به انشعاب از كليساي كانتربري نيز كردند. مخالفت‌ها چنان بالا گرفت كه گروهي از درون كليسا با اين استنباط كه افراد جوان نبايد به عنوان اسقف انتخاب شوند، به شمار مخالفان پيوستند؛ چرا كه سپردن اداره‌ي كليسا براي مدت 20 سال به دست فردي كه در 70 سالگي بازنشسته خواهد شد، ريسك خطرناكي خواهد بود. سرانجام سخنگوي كليساي كانتربري به خبرگزاري‌ها اعلام كرد كه 2 تن از افرادي كه حائز بيشترين راي در اين شورا گرديده‌اند، به توني‌بلر نخست‌وزير انگلستان معرفي شده‌اند تا وي يكي از آن‌ها را انتخاب كرده، به عنوان اسقف اعظم به ملكه انگلستان معرفي نمايد: آن دو نفر ميخائيل نظير علي و دكتر روان ويليامز مي‌باشند. توني بلر نيز در يك مصاحبه‌ي رسمي اعلام كرد كه وي كسي را انتخاب خواهد كرد كه به بهبود روابط بين كليسا و دولت انگلستان كمك نمايد، و قول داد كه در آينده‌اي نزديك نظر خود را اعلام كند.
اين در حالي است كه دكتر ويليامز اگر چه درباره‌ي ماجراي حمله به افغانستان انتقادات بسياري به دولت انگلستان نموده است، اما روابط دوستانه‌ي بسيار نزديكي با توني بلر دارد.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 59  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست