responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 303  صفحه : 9

کتابشناخت


جهان كتاب
ساناز نصيرپور

پاكستان از دو منظر بيرونى و درونى
پاكستان به عنوان كشورى كه با چالش هاى دوگانه اى مواجه است، در سال هاى اخير توجه بسيارى از نويسندگان را به خود جلب كرده است. اين كشور از يك سو با خطر افراط گرايى، تروريسم، شورش، تنش و تشنج در روابط سياسى و نظامى روبرو است و از سوى ديگر با مسايل و مشكلات حاد اقتصادى، بحران انرژى و همچنين ضعف نظام آموزشى سروكار دارد.
مليحه لودهى روزنامه نگار، استاد دانشگاه و ديپلمات پاكستانى در كتاب جديدى كه به تازگى با عنوان "پاكستان: فراتر از دولت بحران زده" منتشر شده، تأكيد كرده كه پيشرفت پايدار در كشورش تنها مى تواند از درون صورت بگيرد.
وى فرهنگ سياسى پاكستان را به سيستمى تشبيه كرده كه موضوعات بسيار محدودى را در كانون توجه خود قرار داده و به عمده ترين نيازهاى جامعه توجه چندانى ندارد. اين كتاب مجموعه اى از مقالات كارشناسان برجسته در اين حوزه مطالعاتى از جمله احمد رشيد، عايشه جلال، زاهد حسين، مليحه لودهى، اكبر احمد و منير اكرم است كه در 320 صفحه و به قيمت 47/16 دلار از سوى انتشارات دانشگاه كلمبيا منتشر شده است.
نويسندگان اين اثر به بحث و بررسى نقاط قوت و ضعف كشورشان و نيز ارائه راه حلى براى خروج از مخمصه فعلى پرداخته اند. به عبارت ديگر، كتاب "پاكستان: فراتر از دولت بحران زده" به دنبال معرفى‌يك الگوى جايگزين است تا بتواند به درك عميق تر از چالش هاى فزاينده و فراز و نشيبهاى پيش روى اين كشور كمك كند.
به اعتقاد نويسندگان اين كتاب، تقابل پيچيده اى ميان تحولات داخلى و عوامل خارجى از جمله منافع قدرت هاى بزرگى كه همواره در طول تاريخ نقش مهمى را در كشور پاكستان ايفا نموده اند وجود دارد.
لودهى و همكاران ادعا مى كنند كه پاكستان و مردم آن داراى ظرفيت براى تبديل كشورشان به يك دولت مسلمان مدرن و باثبات هستند، ولى رسيدن به اين هدف نيازمند اصلاحات جسورانه اى است.
كتاب جديد ديگرى كه در آوريل سال ميلادى جارى در 592 صفحه و با قيمت 10/23 دلار توسط انتشارت پابليك افرز در نيويورك چاپ شده، "پاكستان: يك كشور سخت" نام دارد. آناتول ليون استاد دانشگاه كينگز لندن كه سال هاى متمادى به عنوان روزنامه نگار در پاكستان و منطقه فعاليت داشته، با تجزيه و تحليلى شيوا و رسا از وضعيت كنونى پاكستان، فضاى جديدى را براى خوانندگان و علاقمندان موضوعات مرتبط با سياست و حكومت در پاكستان فراهم نموده است. اين اثر ضمن بررسى ساختار سياسى، اجتماعى، اقتصادى و امنيتى پاكستان، روايتى از مشكلات عمده اى به شمار مى رود كه اين كشور با آن مواجه است.
وى معتقد است كه گروه هاى مختلف اسلامى و قومى در اين كشور وجود دارد و اين يك تصور غلط از سوى كشورهاى غربى است كه پاكستان را در حال تبديل به يك كشور اسلامى مى پندارند. در واقع پاكستان كشورى است كه در آن گرايش هاى مختلف اسلامى به چشم مى خورد. با وجود قدرت شبه نظاميان طالبان در مناطق قبيله اى فدرال (FATA ) و ايالت مرزى شمال غربى (NWFP ) و جدا از حملات تروريستى، نتوانستند به ناحيه پنجاب و سند پيشروى كنند. با اين حال شبه نظاميان طالبان نفوذ قابل توجهى در اطلاعات ارتش اين كشور دارند و همين موضوع سبب بروز شكاف در دستگاه اطلاعاتى‌پاكستان گرديده تا جايى كه اين كشور با خطر تبديل شدن به يك دولت فروپاشيده روبرو است.
مشكلات و بحرا نهاى پاكستان اما در آيينه رمان هايى كه امروزه از سوى نويسندگانى چون مونى محسن به دست نشر سپرده شده، تصوير تلخ و گزنده از واقعيت امروز اين كشور است كه از زير پوست به سطح رسيده است. اين نويسنده پاكستانى كه پيش از اين دو رمان با عنوان هاى "پايان بى گناهى" و "خاطرات يك پروانه اجتماعى" منتشر كرده بود، در سومين و جديدترين رمانش به نام "تله هاى شكننده"،از زاويه طنز به مشكلات پاكستان نگاه كرده است. مونى محسن در اين كتاب 256 صفحه اى كه قرار است در جولاى سال جارى از سوى انتشارات ويندوس و چاتو منتشر شود، مسايل كشورش را از ديد يك انسان خوشگذران به نام پروانه بيان مى كند.
هدف اين نويسنده از نوشتن اين كتاب نشان دادن دشوارى زندگى در شرايط كنونى پاكستان است. به اعتقاد نويسنده، زندگى در موقعيتى مشابه بسيار سخت است، بسيارى از مسائل تنزل مى كنند و در عرصه سياسى فاسد مى شوند، مدارس هر روز بسته مى شوند چون خطر تروريسم وجود دارد و...
با نگاهى به موضوع و محتواى اين كتاب ها كه به تحليل مسائل جارى در دو سطح سياست داخلى و سياست خارجى پاكستان پرداخته اند، مى توان دريافت كه نوعى نگاه رمزآلود و مبهم بر وضعيت كنونى و آينده اين كشور سايه افكنده و در واقع پاكستان اكنون با مشكلات جدى دست به گريبان بوده و به احتمال قوى به سمت افول فرهنگى- اجتماعى از درون و همچنين فروپاشى دولت پيش مى رود. اين تحليل ها كه مجموعاً ناظر به مسائل جارى و كنونى اين كشور بوده و پيش بينى هايى كه خبر از انحطاط و سقوط در ورطه فروپاشى مى دهد، زنگ خطرى جدى براى دولتمردانى است كه در پس اختلافات حزبى پس از بركنارى مشرف و روى كار آمدن دولت زردارى انتظارات مضاعفى را از ناحيه جامعه جهانى و افكار عمومى داخل اين كشور مطرح ساخته و مجموعه جهاتى كه داراى منافع مشترك يا نسبتى از منافع در داخل جغرافياى اين كشور يا پيرامون آن مى باشند، اكنون دغدغه آينده نه چندان دورى را دارند كه سايه سنگين چالشهاى ناشى از ناكارآمدى هاى سياست داخلى و سياست خارجى آن را تا لبه پرتگاه و سقوط دولت ملى سوق خواهد داد؛ مگر آنكه پاكستان بتواند با تغيير استراتژى و درس آموزى از غافلگيرى كمين غربى ها بر سر راه جريان تروريسم كه به داستان شكار بن لادن در پشت ديوارهاى امنيتى‌ارتش پاكستان معروف شده و در واقع به نوعى مادر تمامى بحران هاى جارى اين كشور تلقى مى شود، طرحى نو از دورن و خارج در انداخته و روابط و سازوكارهاى مديريت بحران هاى خود را بازتعريف نموده و ضمن كارآمدسازى سازوكارها بتواند بر مشكلات بحران زا فائق آيد.


خبر و نظر
فرزانه محسنى فرد
خانه جواهرى، شاعر عراقى موزه مى‌شود
خانه محمدمهدى الجواهرى شاعر بزرگ عراق در بغداد، كه قرار بود تخريب و به جاى آن مجتمع تجارى ساخته شود، در پى اعتراض هاى پى در پى نويسندگان و تلاش‌هاى روشنفكران عراقى به موزه تبديل شد. دولت عراق علاوه بر خريد منزل مسكونى جواهرى و تبديل آن به موزه، منزل مسكونى "زها حديد" معمار بزرگ عراقى، را نيز خريده و قصد دارد آن را هم به موزه تبديل كند. جواهرى و زها حديد نام عراق را در جهان مطرح كرده و سال‌ها درد غربت را به جان خريده اند.

كتاب‌هاى اسراييلى در اسكاتلند ممنوع مى‌شود
برخى استان‌هاى اسكاتلند در اعتراض به اعمال ضد حقوق بشرى تل آويو، فروش كتاب‌هاى اسراييلى را در منطقه خود ممنوع مى‌كنند.
ممنوع شدن كتاب هاى اسراييلى در برخى مناطق اسكاتلند در چارچوب لايحه‌اى انجام مى گيرد كه شوراى منطقه اى دوربانتورشاير در غرب گرلاسكو حدود دوسال و نيم قبل ، يعنى در جريان حمله تل‌آويو به غزه تصويب كرد.
سال قبل نيز به دنبال حمله اسراييل به ناوگان تركيه براى آزادى غزه، شوراى منطقه‌اى دوربانتورشاير مصوبه قبلى‌اش را تشديد و فروش ترجمه انگليسى كتاب هاى اسراييلى در كتابفروشى ها را ممنوع و كتابخانه هاى منطقه را هم از امانت سپارى اين كتاب‌ها منع كرد.

خداشناسى در آثار "روبرتو بنينى"
"فرانچسكو مينيمى" و "آندره‌آ بلاندى" نقد آثار سينمايى "روبرتو بنينى" سينماگر مطرح ايتاليايى را در كتابى به نام "روبرتو بنينى. از برلينگوار! دوستت دارم تا كمدى الهى: مسير يك كمدين كه خداوند را جست و جو مى‌كند" گردآورى و منتشر كرده‌اند. اين كتاب از 27 مى (6 خرداد) در ايتاليا منتشر شده است.
"روبرتو بنينى" در آثارش توجه خاصى به مباحث مذهبى از جمله خدا، حضرت مسيح(ع) و حضرت مريم(س) ، انجيل، آفرينش، فرشتگان و شيطان دارد و اين موضوع‌ها در تمامى فيلم‌هايش از جمله "تو مرا ناراحت مى‌كنى" و "مسيح كوچك" نمود دارند.


ثبت دو اثر ارزشمند ديگر ايران در يونسكو
دو كتاب "التفهيم لاوائل صناعه التنجيم" اثر ابوريحان بيرونى و "خمسه نظامى" اثر نظامى گنجوى، موفق به ثبت در حافظه جهانى يونسكو شدند. حافظه جهانى، با هدف ثبت ميراث مستند بشرى تاسيس شده است.

تضادهاى اجتماعى- فرهنگى تركيه در گذر زمان
نوردان گوربيلك، از منتقد و تحليلگر مستعد و سرشناس ترك نويسنده كتاب تازه منتشر شده "فضاى تازه فرهنگى در تركيه: زندگى در پيشخان" در گفتگو با نشريه انگليسى عربستان گزت در توصيف تناقضات در تركيه گفته است: جامعه تركيه هم ديندار هم سكولار است. جسمى در مدرنيته و روحى در گذشته دارد، فقير و ثروتمند دارد، هم محافظه كار و هم گروه‌هاى ليبرال دارد. تركيه هم سرزمين بزرگترين بازارهاى خريد و فروش كالا در دنياست و هم فقيرترين روستاها را داراست. همچنين تركيه سرزمين مردمى است كه خود را قربانى غرب مى‌پندارند اما در عين حال اقليت‌هاى حاضر در درونشان را قربانى‌مى كنند.
وى همچنين در پاسخ به سوالى در باره نقش الگويى تركيه براى ديگر كشورهاى اسلامى اظهار داشته است: اين همان چيزى است كه طيف جديد سياسى حاكم بر تركيه مى‌گويد. آنها مى‌گويند تركيه هم مسلمان است و هم مدرن است، هم اقتصاد آزاد و هم ايدئولوژى محافظه‌كار، هم ايمان مذهبى و هم شكوفايى مالى و اقتصادى را در بر دارد كه الگويى براى ديگر ملت‌هاى مسلمان خواهد بود. اما دلايل متعددى بر خلاف چنين ادعايى وجود دارند. تا آنجا كه ما در واقعيت تركيه‌اى داريم كه هنوز نتوانسته است مسئله كردهاى تركيه را حل و فصل كند يا اينكه دموكراسى قابل اطمينانى داشته باشد. تركيه هنوز رژيمى دارد كه از اختلاف افكنى و دسته‌بندى‌هاى جناحى تغذيه مى‌كند.
گوربيلك نويسنده كتاب هاى پسر ترك بد" (2001)، "زيان شرقى" (2004) و "زبان پايمال‌شده" (200) در سال 2010 موفق به كسب جايزه معتبر ادبى اردال اوز در تركيه شد.

كتابى با موضوع مسلمان شدن زندانبان گوانتانامو
"ترى بروكز" سرباز آمريكايى كه در سال 2003 به عنوان يكى از مامورين حفاظت به زندان گوانتانامو اعزام شد، مدتى بعد در معاشرت با يك زندانى مراكشى به دين اسلام گرويد.
بروكز اخيراً در حاشيه سفر به شهر مدينه و قبل از به جا آوردن حج عمره، به خبرنگاران گفته است كه قصد دارد تجربه تشرف خود به دين اسلام را در قالب يك كتاب منتشر كند. او مسلمان شدن خود را مديون زندانى شماره 590 زندان گوانتانامو به نام احمد الرشتى، اهل مراكش مى‌داند.

حقوق اساسى در قرآن" در مرحله پايانى نگارش
حجت‌الاسلام دكتر محمد اخوان مدير گروه معارف دانشگاه كاشان در حال نوشتن كتابى با عنوان "حقوق اساسى در قرآن" است. وى تصميم دارد با نگارش اين اثر به اتهاماتى كه ساير كشورها درباره نقض قوانين بشر از سوى دين اسلام عنوان مى‌كنند، پاسخ گويد.

"آب و سراب" اين بار ويژه "اكنكار"
نجمين جلد مجموعه "آب و سراب" تأليف حجت‌الاسلام قادر فاضلى كه به نقد افكار مكتب نوپديد "اكنكار" اختصاص دارد، تا دو ماه آينده در شمارگان 3000 نسخه و 240 صفحه روانه بازار كتاب خواهد شد.
مكتب جديد اكنكار (دين صورت و نور) يك عرفان آمريكايى و از زيرشاخه‌هاى عرفان سرخپوستى به شمار مى‌آيد، اما رگه‌هاى عرفان شرقى (هندويسم و بوديسم) در آن به وفور يافت مى‌شود. اين مكتب، تلفيقى از آموزه‌هاى اديان الهى و غيرالهى است.

متهم عمليات تروريستى بمبئى هم كتاب مى نويسد
يك شهروند آمريكايى پاكستانى الاصل كه طى هفته هاى اخير به اتهام همدستى درعمليات تروريستى بمبئى در سال 2008 در دادگاه حاضر شده، گفته است كه قصد دارد درباره اين عمليات تروريستى كتاب بنويسد يا اينكه آن را در قالب يك فيلم به نمايش در آورد.
بادهاى تغيير در بازار كتاب عربى
اين بار بادهاى تغيير از بازار كتاب عربى وزيدن گرفته و مركز مطالعات وحدت عربى در بيروت كتابى را در 304 صفحه و قيمتى معادل 12 دلار منتشر كرده با عنوان "بادهاى تغيير؛ وضعيت ملت‌هاى عربى(2010 20011) به قلم احمد يوسف احمد و نيوين مسعد . اين كتاب دربردارنده گزارشى از وضعيت كشورهاى عربى و تحولات سياسى آنها از ابتداى سال 2010 تا مى 2011 است و پيامدهاى اين تحولات سريع در پى انقلاب‌هاى تونس و مصر را بررسى و تحليل مى‌كند. در همين حال از وضعيت فلسطين هم غافل نمانده و آشتى ملى در فلسطين در آوريل 2011 را مد نظر قرار مى‌دهد و پيامدهاى اين آشتى را در به بار آوردن آينده‌اى بهتر براى فلسطين بررسى مى‌كند.

"فلسفه سياسى" گيوم سيبرتين به زبان عربى
مؤسسه عربى ترجمه، كتاب "فلسفه سياسى قرن نوزدهم و بيستم" نوشته گيوم سيبرتين پژوهشگر فرانسوى در عرصه فلسفه سياسى و عضو مركز بين‌المللى مطالعات فلسفه معاصر فرانسه را در 352 صفحه و با قيمت 16 دلار در لبنان منتشر كرد. اين كتاب را دكتر عزالدين الخطابى به عربى برگردانده است. اين كتاب كه مهم‌ترين نظريات مرتبط با دولت را از آغاز قرن نوزدهم تا كنون بررسى مى‌كند،جنبه آموزشى‌دارد و نويسنده در آن بر ابزارهاى فهم و انديشه انتقادى مناسب براى تحليل مسايل بزرگ و مهم مربوط به انديشه سياسى معاصر تكيه مى‌كند.
در اين كتاب پرسش‌هاى پايه‌اى مطرح و به آن‌ها پاسخ داده مى‌شود از قبيل اين كه: مهم‌ترين نظريه‌هاى سياسى در تاريخ معاصر چه طورى شكل گرفته‌اند؟ معناى دولت قانون، دولت ملى و دولت اجتماعى‌چيست؟ آيا سياست منحصر به تصميم‌ها و اقدام‌هاى دولت مى‌شود؟
مطالب كتاب و همچنين منابعى كه نويسنده از آن‌ها بهره برده و در پايان هر فصل ذكرشان كرده است، مى‌تواند خواننده (اعم از دانشجويان و پژوهشگران) را در فهم آشكار و ساده رهيافت‌هاى سياسى كمك كند.

پيش بينى داوود اوغلو درباره وضعيت غيرعادى جهان عرب
احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه كه او را معمار سياست خارجى جديد اين كشور نيز مى‌دانند، در گفت و گو با هفته نامه اشيپگل گفت: "10 سال قبل من در كتاب خودم نوشته بودم كه دو وضعيت غير عادى‌در جهان عرب وجود دارد: يكى استعمار قرن بيستم كه جوامع عرب را دچار شكاف كرد و يكى هم جنگ سرد كه باعث شكل‌گيرى رژيم‌هاى اقتدار گرا در منطقه شد. تغيير و تحولى شبيه به آنچه در بلوك شوروى در دهه 1990 به وقوع پيوست در جهان عرب اتفاق نيافتاد ولى اكنون تغييرات فرا رسيده است. "
داوود اوغلو در گفت و گوى خود با اشپيگل نگفته كه اعتراض‌هاى جهان عرب را در كدام يك از كتابهايش پيش بينى كرده بود ولى احتمالا منظور او كتاب معروفش با عنوان "عمق استراتژيك: موقعيت بين‌المللى‌تركيه" است كه براى نخستين بار در سال 2001 منتشر شده و بسيارى آن را مبناى سياست خارجى جديد تركيه محسوب مى‌كنند.
هفت سال پس از آن، در سال 2008 ، كتابى در مصر در آستانه انتشار قرار گرفت با عنوان "درون مصر، سرزمين فراعنه در آستانه انقلاب"، نوشته‌ى جان. آر. بردلى كه البته دولت مصر ار انتشار آن جلوگيرى‌كرد. اين كتاب هم تب انقلاب را در مصرپيش‌بينى و با صراحت تمام استدلال كرده بود كه شورشى انقلابى اين كشور را فراخواهد گرفت. بردلى كه به زبان مصرى كاملا مسلط است، بيشتر سال‌هاى‌دهه اخير را در اين كشور گذرانده و يكى از بهترين كارشناسان غربى مصر به شمار مى‌رود.

انقلاب مصر در بازار فرانسه
دو كتاب فرانسوى زبان درباره انقلاب اخير مصر با عنوان "مصر تحرير" و "سقوط فرعون" كه جديداً وارد بازار كتاب فرانسه شده ، به بررسى وقايع انقلاب 25 ژانويه مصر پرداخته است. كلود گيوبال و تنگى‌سالون دو روزنامه نگار فرانسوى نويسنده كتاب "مصر تحرير" و روبيه سوليه نويسنده "سقوط فرعون" هستند. نويسنده كتاب اخير، سقوط مبارك را نتيجه سه عامل مى داند: افزايش فساد، مشكلات اقتصادى و بيزارى جوانان .

ترورهاى سياسى مصر معاصر
كتاب جديدى از خالد عرب و صفاء خليفه با عنوان ترورهاى سياسى مصر كه از سوى انتشارات "دارالكتاب العربى" در بيروت منتشر شده، به بررسى 8 ترور سياسى در تاريخ معاصر مصر و در شرايط مختلف حاكم بر اين كشور از مى‌پردازد و ترورشدگان و تروركنندگان و عوامل انگيزشى ترورها را بيان مى‌كند. در ادامه هر ترور، نتايج ترورها را با توجه به تحقيقات صورت گرفته درباره آن‌ها و اسناد انگلستان و آمريكا دراين باره، ارائه مى‌دهد.
ترور پطروس غالى پاشا در 20 فوريه 1910 ، سر لى استاك، فرمانده بريتانيايى ارتش مصر در تاريخ 17 نوامبر 1924، احمد ماهرپاشا، نخست وزير مصر در سال 1944، امين عثمان، وزير دارايى مصر در سال 1946، ترور نقراشى پاشا، نخست وزير مصر در سال 1946، ترور رهبر اخوان المسلمين، شيخ حسن البنا در 10 فوريه 1949، حسين الذهبى، وزير اوقاف در ژوئن 1977، محمد انور سادات، رييس جمهور مصر در 6 اكتبر 1981 از جمله ترورهايى است كه در اين كتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

تصوير اعراب در مطبوعات غرب
مؤسسه فكر عربى، چهارمين گزارش خود در سلسله "معارف" را در كتابى با عنوان "وضعيت گفت و گوى فرهنگ‌ها در جهان" به قلم دكتر محمود خليل، استاد علوم ارتباطات دانشگاه قاهره، و دكتر عماد بشير، استاد تكنولوژى رسانه در دانشگاه بيروت، منتشر كرده است.
در فصل نخست اين گزارش تصوير غرب در روزنامه‌هاى عربى طى سال 2009 بررسى شده و در آن به طور خاص به روزنامه‌هاى الاهرام (مصر)، الحيات (فرامنطقه‌اى)، الرياض (سعودى)، النهار (لبنان)، البيان (امارات متحده عربى)، الاخبار (الجزاير) پرداخته شده است. در فصل بعدى هم تصوير غرب در مجلات فرهنگى عربى، به طور خاص در مجله‌ى العربى (كويت)، المعرفه (سوريه) و وجهات نظر (مصر) پرداخته شده است.
اما در بخش پايانى كتاب نه نشريه مهم اروپايى ؛ نيويورك تايمز، لوموند، دى سايت، اشپيگل، تايم، فيگارو، بوان، پروسپكت، بلت در وسنشافت بررسى شده اند.

نقش هند در گسترش ميراث اعراب
"نقش هند در گسترش ميراث اعراب" عنوان كتابى است كه اخيراً از سوى "المجلة العربية" منتشر شده است. اين كتاب را حفظ الرحمن محمد عمر الاصلاحى، سفير و ديپلمات هند در عربستان، به رشته تحرير درآورده است. در مقدمه اين كتاب 415 صفحه‌اى آمده است كه روابط ريشه‌دارى بين هند و شبه جزيره عربى وجود دارد و اين از عواملى است كه هندى‌ها را به نشر ميراث اعراب ترغيب كرده است.

پروژه فكرى محمد اركون در اثرى تازه
انتشارات منتدى المعارف لبنان، كتاب جديدى درباره محمد اركون، متفكر مشهور عرب با عنوان "پروژه فكرى محمد اركون" به كوشش عبدالاله بلقزيز، استاد فلسفه در دانشگاه مغرب منتشر كرد. عبدالاله بلقزيز در مقدمه خود نوشته كه اين كتاب جايگاه كم‌نظير اركون در تاريخ انديشه انسانى به خصوص انديشه اسلامى را نشان مى‌دهد؛ تلاش‌هاى كسى كه با جراتى كم‌نظير به انديشه اسلامى پرداخت و درباره هيچ يك از ويژگى‌هاى فكرى و عقلانى خود كوتاه نيامد. محمد اركون، متفكر الجزايرى و استاد دانشگاه سوربون فرانسه سال پيش در پاريس درگذشت.

جايزه صلح "ريماركو" براى طاهر بن جلون
"طاهر بن جلون" نويسنده مراكشى و يكى از برجسته ترين نمايندگان ادبيات فرانسوى زبان جايزه صلح "اريش ماريا ريماركو" سال 2011 شهر "اوسنابروك" آلمان به ارزش 25 هزار يورو را كسب كرد. اين جايزه در حالى به اين نويسنده اهدا شد كه اخيرا به عنوان پيامى براى حمايت از جنبش هاى آزاديخواهانه در شمال آفريقا، نويسنده اى از آفريقاى شمالى به عنوان برنده يك جايزه بسيار مهم كشور آلمان معرفى شد. اين نويسنده "بوعلام صنصال" نويسنده الجزايرى است كه اتحاديه ناشران و كتابفروشان كشور آلمان وى را چند روز پيش به عنوان برنده جايزه صلح كتابفروشى هاى آلمان در سال 2011 برگزيد.
گفتنى است، تازه ترين اثر بن جلون با نام "بهار عربى" نيز به دلايل و پيامدهاى جنبش هاى آزاديخواهانه مى پردازد. او كه در رشته فلسفه تحصيل كرده ، در سال 1971 به پاريس مهاجرت كرد و از همان سال تا كنون ساكن همين شهر است. او در سال 1965 به دليل سوء ظنى مبنى بر سازماندهى يك شورش دانشجويى به طور موقت به در يك اروگاه زندانى شد. او در نوشته هاى خود خواستار همزيستى مسالمت آميز بين اديان بوده است.
شهر اوسنابروك از سال 1991 هر دو سال يك بار جايزه صلح خود را براى يادآورى اقدامات صلح طلبانه "اريش ماريا ريماركو" اهدا مى كند. "ريماركو" نويسنده آلمانى در 1898 در اوسنابروك ديده به جهان گشود و با رمان ضد جنگى "در غرب هيچ چيز تازه اى نيست" به موفقيت جهانى دست يافت.


شرق شناسى هاى ديجيتالى
انتشارات بريل و كتابخانه دانشگاه لايدن كه هر دو در شهر "لايدن" واقع اند، اوايل سال 2011 با يكديگر توافق كردند تا 267 دست نوشته عربى زبان از آثار "ژوزف يوستوس اسكاليگر" (1504- 1609) پژوهشگر و رهبر مذهبى فرانسوى ، "ژاكوبوس گوليوس" (1596 - 1667) رياضيدان و خاورشناس هلندى و "فرانسيسكوس رافلنگويس" پژوهشگر، چاپخانه دار و كتابفروش هلندى و نويسنده لغتنامه عربى - لاتين (1539 - 1597)را به صورت ديجيتالى درآورند. اين محصول آنلاين تحت عنوان "شرق شناسان پيشرو : كلكسيون دست نوشته هاى اسكاليگر ، رافلنگويس و گوليوس از دانشگاه لايدن" منتشر مى‌شود. قرار است در بخش نخست اين پروژه در حدود 60 هزار صفحه از اين مجموعه در سال 2011 به صورت ديجيتالى در دسترس قرار گيرد.

كره اى ها در حال تسخير غرب
كره اى ها در حال كسب موفقيت هاى تازه و نادر در ورود به بازار كتاب غرب و كشورهاى اروپايى هستند. ترجمه رمان " لطفا مواظب مامان باش" از خانم شين و انتشار آن در فرانسه نشانه اى از اين موفقيت است كه نخستين چاپ از آن در تيراژ 20 هزار نسخه به بازار آمده كه تقريبا 4 برابر تيراژ رمان هاى خارجى ديگر است.
"شين " كه متولد سال 1963 است، مى گويد كه دراين رمان آسيب پذيرى يك مادر را در جامعه اى به نابودى كشيده شده بيان كرده و با اين قصه قصد داشته از هويت و چهره واقعى يك مادر در هر جاى دنيا كه باشد، تقدير كند.
كتاب شين تاكنون به 18 زبان ترجمه شده كه انگليسى و فرانسوى از جمله آنهاست و شمار كشورهايى كه آثار او به آنهاراه يافته اند به 27 كشور رسيده است. اين كتاب در ايتاليإ؛ نيز به كتابى پرفروش بدل شده است. نسخه جلد كاغذى آمريكايى اين كتاب 15هفته پيش در نيويورك منتشر شده است.
از سوى ديگر خبرها حكايت از اآن دارند كه سه اثر ادبى از نويسندگان كره‌اى جاى خود را در فهرست برترين كتاب‌هاى فصل آلمان باز كرده‌اند. اين كتاب‌ها در آلمان و براى ترويج ادبيات آفريقايى، آسيايى و آمريكاى لاتين منتشر شده‌اند. اين آثار شامل "گل‌هاى لحظه‌اى" مجموعه اشعارى از كو اون شاعر كره‌اى، "شاعر" اثر يى مان يول و "زبان" اثر جو كيانگ ران است.
اين در حالى است كه گفته مى شود بازار كتاب آلمان در تسخير "دونا لئون" نويسنده آمريكايى است كه در هفته هاى اخير با رمان "از روى صداقت و اعتقاد" از خانه سى ام به خانه نخست جدول پرفروش ترين رمان هاى هفته در آلمان صعود كرد و صدر جدول را در اختيار گرفت.

محكوميت زندان براى نامگذارى به نام شاعرى كردى!
اعضاى شوراى شهر دوگوبيازيت در استان آگرى تركيه به جرم نامگذارى پاركى به نام احمد خانى شاعر و فيلسوف كلاسيك كردى هر كدام به 50 روز زندان و شهردار منطقه پارك خانى به شش ماه زندان محكوم شدند.
دادگاه جنايى دوگوبيازيت شكايت چهار ساله‌اى به سبب وجود حرف لاتين X در نام خانى Xan " گ" را ترتيب اثر داده و نتيجه نهايى جلسه، حكم زندان براى خانم مقدس كوبيلاى شهردار منطقه و اعضاى شوراى شهر از احزاب "عدالت و توسعه" و "صلح و دموكراسى"، به علت مسئوليت آنها در عدم توجه به نامگذارى پاركى است كه حرف X در آن وجود دارد. بر اساس رأى دادگاه چنين امرى منافى‌قوانين اجتماعى برگرفته از قانون اساسى تركيه است.
رجب طيب اردوغان نخست وزير كنونى تركيه در دوران مبارزات انتخاباتى‌اش گزيده‌هايى از حماسه عاشقانه "مم او ژين" از اين شاعر را در سخنرانى‌هايش خوانده و وزير فرهنگ و توريسم او نيز با افتخار نيز ترجمه تركى اثر را به دست خود بين اعضاى مجلس تركيه پخش كرده است.


صداى تار يحيى تا پايان امسال در مى آيد
رمان "تار يحيى" اثر جديد "كيوان امجديان" كه با تكيه بر فضايى رئال، مبارزات دوران مشروطه تا انقلاب اسلامى ايران و دفاع مقدس را روايت مى‌كند، در مراحل پايانى نگارش قرار دارد و تا اواخر سال 1390 منتشر خواهد شد. اين رمان حاصل 6 سال تحقيق نويسنده در حوزه تاريخ و مستندات عينى و مصاحبه با بزرگان موسيقى ايران است.
موضوع اين رمان، برگرفته از زندگى يك تارساز ارمنى به نام "يحيى" است كه به اسلام گرايش پيدا مى‌كند. يحيى در انقلاب مشروطه نقش كم رنگى دارد. اما تار وى نماد و سنبلى حماسى و انقلابى است. "سرباز مشروطه يحيى تارساز" عبارت حك شده بر روى تار، محور اصلى جريان‌هاى رمان است. تار دست به دست مى‌چرخد و به آدم‌هاى خاص، نظير نزديكان ميرزا كوچك‌خان جنگلى و در بخش‌هاى‌ديگر رمان به مبارزان انقلابى و حماسه‌سازان دفاع مقدس مى‌رسد.

نت گشت
نسل كتاب هاى صوتى
روحيت گاپتا

كتاب هاى صوتى براى كسانى كه توانايى خواندن ندارند يا براى آنها كه دوست دارند با مدرن شدن دنيا و افزايش مشغله هاى زندگى، راحت تر زندگى كنند يا آنانى كه به هر نحوى از خواندن كتاب هاى سنتى‌لذت نمى برند گزينه مناسبى محسوب مى شود.
كتاب هاى صوتى براى كسانى كه توانايى خواندن ندارند يا براى آنها كه دوست دارند با مدرن شدن دنيا و افزايش مشغله هاى زندگى، راحت تر زندگى كنند يا آنانى كه به هر نحوى از خواندن كتاب هاى سنتى‌لذت نمى برند گزينه مناسبى محسوب مى شود.
كتاب هاى صوتى با وجود اينكه هنوز در نخستين مراحل شكل گيرى و شناخته شدن در سطح عمومى اند، در برخى كشورها مانند هند از محبوبيت بسيارى برخوردار ند. بسيارى از محققان دريافته اند كه كتاب هاى صوتى نسبت به انواع ديگر كتاب ها تاثير گذارترند، چرا كه شنونده احساس مى كند كه بيشتر با كتاب ارتباط برقرار كرده و يادگيرى و درك در اين نوع كتاب ها بيشتر است.
يكى ديگر از دلايل محبوبيت كتاب هاى صوتى اين است كه كتاب هاى كاغذى را تا زمانى كه درجايى مستقر و ساكن نشده ايد نمى توانيد بخوانيد، اما مى توانيد به يك كتاب صوتى، در حال دويدن هم گوش بسپاريد. كتاب هاى صوتى شبيه يك همراه هميشگى اند كه برخى به آن لقب "دانشگاه سيار" را داده اند.
از ديگر عوامل محبوبيت كتاب هاى صوتى اين است كه اين نوع كتاب ها مى تواند براى افراد پير كه در اثر سالخوردگى ديد و بينايى خود را از دست داده اند بسيار قابل استفاده و مفيد باشد.در برخى از كشورها به افراد پير توصيه مى شود تا از اين نوع كتاب ها استفاده كنند.
از ديگر موارد مثبت اين كتاب ها استفاده از موزيك ، نمايشنامه و راوى براى خواندن كتاب است . اين امر باعث مى شود تا گوش دادن به كتاب هاى صوتى جذاب تر از خواندن كتاب كاغذى باشد . اين تجربه جديد در آينده بازار اين كتاب ها را دچار تحول خواهد كرد.
برخى محققان به اين نتيجه رسيده اند كه با مدرن شدن دنياى امروز و گسترش دانش و تكنولوژى، زندگى ها پر استرس و اضطراب خواهد شد و در اين شرايط هيچ چيز لذتبخش تر از شنيدن يك كتاب زيبا با موسيقى دل انگيز نيست كه در اين اوضاع فشار حاكم بر شخص از سوى محيط كمتر مى شود.
اكنون فروش كتاب هاى صوتى بيشتر به صورت آنلاين است و كمتر خرده فروشان اقدام به فروش آنها مى كنند . بازار فروش كتاب هاى صوتى روزبه روز در حال افزايش است، به طوريكه در كشورى مانند هند فروش كتاب هاى صوتى يك درصد از فروش كل بازار كتاب را به خود اختصاص داده و انتظار مى رود كه اين فروش در سال هاى آينده بيشتر هم بشود.
صداى راوى كتاب بسيار مهم است تا اين كتاب را براى شنونده جذاب جلوه دهد. صداى كسل كننده و آرام مى تواند نه تنها جذابيت كتاب بلكه كلا جذابيت كتاب هاى صوتى را هم از بين ببرد.
اما در برخى از كشورها ناشران تمايلى به ارائه كتاب هاى صوتى ندارند، به اين خاطر كه قيمت كتاب هاى صوتى به خاطر استفاده از موزيك و راوى كه تقريبا بيشتر از نمونه هاى سنتى آن است. همچنين دراين كشورها انتشار كتاب ماليات ندارد، اما كتاب هاى صوتى مشمول قانون مالياتند.

* منبع: اكانوميك تايمز به نقل از ايبنا


نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 303  صفحه : 9
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست