responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 273  صفحه : 6

جهان كتاب
صبوری ضیاء الدین

اسرارالتوحيد روسى - نخستين ترجمه روسى كتاب اسرارالتوحيد ابوسعيد ابوالخير در باكو منتشر شد. اين كتاب را "مهدى كاظم اف" استاد زبان و ادبيات فارسى دانشگاه باكو در مدت دو سال از زبان فارسى به روسى ترجمه كرده و با حمايت رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران در باكو در 524 صفحه منتشر شده است.
كاظم اف 55 ساله كه سابقه بيش از 35 سال فعاليت دانشگاهى در زمينه زبان و ادبيات فارسى دارد پيش از اين كتابهاى‌مناجاتنامه خواجه عبدالله انصارى ، رساله عشق و عقل نجم الدين رازى،تاريخ گزيده حمدالله مستوفى و شيخ اويس اثر قطبى اهرى را به زبانهاى آذرى و روسى ترجمه كرده است.

دو كتاب فارسى به زبان مالايى - كتاب »ارتداد و آزادى« نوشته سيدحسين هاشمى توسط ناصر دمياتى و »عقل و وحى« نوشته حسين يوسفيان و احمد شريفى از آثار انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى توسط عمار فوزى به زبان مالايى‌برگردانده و منتشر شده است.
كتاب »ارتداد و آزادى « پاسخى به شبهه مسئله ارتداد و توهين به مقدسات و رابطه اين دو با حقوق بشر و آزادى بيان، عقيده و آزادى در تغيير مذهب است كه از چهار فصل تشكيل شده است. در فصل اول به ارائه تعاريف و مفاهيم مربوط به ارتداد پرداخته شده است. در فصل دوم با عنوان » ارتداد فكرى و نظرى« يكى از اساسى‌ترين پرسش‌ها در زمينه ارتداد مورد بررسى قرار گرفته است. فصل سوم به اجراى مجازات ارتداد و توهين به مقدسات اختصاص يافته است. در آخرين فصل نيز به فلسفه ارتداد و توهين به مقدسات پرداخته شده است.
كتاب »عقل و وحى« نيز در هشت فصل با عنوان‌هاى »معنا شناسى عقل و وحى«، »عقل مورد نزاع خردگرايان و خرد ستيزان«، » خردگرايى افراطى دين‌ستيزانه«، »خردگرايان افراطى مسلمان«، »نص‌گرايى در ميان اهل سنت«، »عقل از ديدگاه اخباريان«، » معرفت وحيانى و شهود صوفيانه« و »عقل در انديش? اصيل اسلامى« به بازار كتاب عرضه شده و تاكنون چهار بار تجديد چاپ شده است.

سارتر، فوكو و منطق تاريخى- كتابى با همين عنوان اثر توماس فلاين از سوى انتشارات دانشگاه شيكاگو منتشر شد. نويسنده در اين كتاب به بررسى ديدگاه‌هاى فوكو و سارتر پرداخته و آنها را با يكديگر مورد مقايسه قرار داده است.
سارتر و فوكو دو فيلسوف مهم در قرن بيستم به شمار مى‌روند و ديدگاه‌هاى آنها براى درك اگزيستانسياليسم و پساساختارگرايى حائز اهميت است. اين دو مكتب فكرى درك متفاوتى از فهم تاريخى دارند. توماس فلاين در اين كتاب به بررسى نظريه تاريخ ساتر مى‌پردازد. او در بخش ديگر كتاب به بررسى ديدگاه رقيب فوكو مى‌پردازد كه در مقابل ديدگاه سارتر قرار مى‌گيرد.

اسلام در فرانسه- اثرى تحت همين عنوان را فردريك ميلر، آگنس وندوم و جان مك بروستر تاليف كرده اند كه اخيرا" در 76 صفحه از سوى انتشارات آلفا اسكريپ پابليشينگ مستقر در جمهورى موريس منتشر شده است.
اين كتاب موضوعاتى را چون اسلام در اروپا، قوانين فرانسه درباب امنيت و نمادهاى دينى آشكار در مدارس، فهرستى از كشورها براساس جمعيت مسلمانان آنها، حجاب و حديث را مورد بررسى قرار داده است.

تاريخ پنهان ملكه مغول‌ها كتاب جديدى با عنوان »تاريخ پنهان ملكه مغول‌ها« از »جك ويترفورد« درباره مغول‌ها و امپراطور خون‌ريز آنها چنگيز خان در336 صفحه از سوى انتشارات كراون (Crown ) به چاپ رسيده است.
در اين كتاب نويسنده ، بر خلاف نگاه غالب غربى ها كه در تمام منابع و نوشته هاى خود معمولاً تمدن شرق به خصوص مسلمانان را تمدنى معرفى مى كنند كه ارزش زيادى براى زنان قائل نيستند، بيان مى كند كه چگونه دختران چنگيز بر سر قدرت با يكديگر رقابت مى كردند.
ويترفورد كه سالها در دانشگاه مك آليستر ايالت مينسوتاى آمريكا كرسى درس انسان شناسى را در اختيار داشته است و سال‌ها نيز در دانشگاه هاى مغولستان به تحقيق و مطالعه مشغول بوده ، ادعا مى كند كه دختران چنگيز خان در قانون گذارى و تصميم گيرى هاى كشورى دخالت مستقيم داشتند.
وى با اشاره به اين مطلب كه در حقيقت دختران چنگيز خان در نبود پدر و شوهران خود عملاً كشور را اداره مى كردند، با استناد به تاريخ خونين كشور مغولستان نيز نتيجه اى اخلاقى مى گيرد و بيان مى كند هرچند چنگيزخان و دامادهايش به كشورهاى همسايه حمله مى كردند و كارى جز خونريزى بلد نبودند ولى از آن طرف دخترانش به گسترش تجارت در جاده ابريشم كمك فراوانى كردند و حتى در برهه اى از زمان سيستم آموزشى و اقتصادى قوى در اين مسير برقرار كرده بودند و تنها اشتباهات تاريخى و نزاع دختران بر سر قدرت بعد از مرگ چنگيزخان در سال 1227 عاملى براى پاك شدن آنها از حافظه تاريخ جهان شد.
بر اين اساس، نويسنده كتاب با استفاده از نوشته هاى گوته، پوچينى و چاوسر و نويسنده هاى ديگر اعتقاد دارد كه زنان در شرق نه تنها در امور سياسى اجتماعى شركت مى كنند بلكه حتى مى توانند در سطح مديريتى جامعه تاثيرگذارى خاصى نيز داشته باشند.

60 هزار دلار براى هجو شيخ‌نشين‌هاى سعودى: »عبده خال« كه به عنوان منتقد جنجالى جامعه محافظه كار سعودى‌شهرت يافته ، نخستين نويسنده سعودى است كه برنده جايزه ?? هزار دلارى بوكر عربى شده و با رمانى به نام »ترمى‌بشرر« كه مترجمان آن را »به بلندى كاخ ها« ترجمه كرده اند، توانسته جايزه امسال بوكر عربى (IPAF ) را در ميان 113 نويسنده عرب زبان به خود اختصاص دهد.
»ترمى بشرر« با اشاره به آيات قرآنى جهنم را توصيف مى‌كند كه چگونه مال اندوزان را در خود جاى مى دهد. در حقيقت داستان قدرت و ثروت نامحدود شيخ نشين هاى سعودى و آدمهاى دنياى كاخ نشينى را روايت مى كند.
روزنامه الرياض نوشته است كه داوران بوكر عربى »به بلندى كاخ ها« را هجوى دردناك توصيف كرده و نوشته اند: اين رمان رابطه ميان قدرت و حكومت را در جامعه سنتى عربستان به خوبى زير ذره بين قرار داده است و طعم واقعيات هولناكى‌از دنياى كاخ هاى سلطنتى را به خواننده مى چشاند.
عبده خال نويسنده اى عربستانى است كه هم اكنون بعد از شغل تبليغ آموزه هاى مذهبى در جده زندگى مى كند و كار تدريس زبان ادبيات عرب را در يك مدرسه دولتى اين كشور را به عهده گرفته است. او تا به حال چند رمان از جمله »جاودانگى، گل، مرگ از اينجا مى گذرد، روزها ديگر پنهان نمى شوند، و پارس سگ« و چند مجموعه داستان منتشر كرده است. گفته مى شود كه كتاب هاى عبده خال در عربستان توقيف بوده ، اما در همين حال نسخه هاى معدودى از آنها به طور غيرمجاز در اين كشور پيدا مى شود.
كتاب هاى »آن سوى بهشت (وراء الفردوس) نوشته منصوره عزالدين، وقتى گرگ ها پير مى شوند (عندما تشيخ الذباب)، امريكا (ربيع جابر)، زنى از تل آويو (السده من تل ابيب) نوشته ربعى المدهون، روزى ابرى در كرانه خاورى نوشته محمد منسى قنديل« از ديگر نامزدهاى بوكر امسال بودند.

برگزيده
مرورى بر چهار اثر برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه
الولاية الالهية الاسلامية او الحكومة الاسلامية نوشته محمد مومن، مجموعه دو جلدى حدود الشريعة نوشته محمد آصف محسنى، مكتب اجتهادى آيت الله بروجردى نوشته زهرا اخوان صراف و كتاب نزهة الابصار و محاسن الاثار نوشته ابى الحسن على بن مهدى الطبرى المامطيرى با تحقيقى از محمد باقر محمودى عناوين چهار اثر برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه در سال جارى مى باشد.
كتاب الولاية الالهية الاسلامية او الحكومة الاسلامية نوشته محمد مومن كه در 552 صفحه به همت دفتر انتشارات جامعه مدرسين منتشر شده ، به بيان ولايت الهى و حكومت اسلامى در زمان حضور معصومين(ع) و در زمان غيبت ايشان مى پردازد.
نويسنده در جلد اول كتاب به تبيين ادله ولايت معصومين از آيات قرآنى و اخبار و روايات مى پردازد. اختيارات ولى امرو منابع مالى ولايت و ذكر مصاديق آن در ادامه آمده است. اراضى مفتوحه عنوة، جزيه، غنائم، اسراء اموال مردم كه از احتياجات شان زياد مى آيد و از امورى است كه به عنوان اموار مسلمين از آنها بحث شده است.
بحث از وجوب شرعى تاسيس حكومت در زمان غيبت در دو مقام مورد توجه نويسنده كتاب قرار گرفته است؛ اول، امكان تشكيل ولايت اسلامى در زمان غيبت. در اينجا طوائف مختلفى از روايات مورد بحث قرار مى گيرد. دوم، صفات ولى امر در زمان غيبت. درفصل ديگر راه هاى تعيين شخصى كه اداره امور امت را تولى كند همچون نصب، قرعه و انتخاب مورد توجه قرار مى گيرد. حدود اختيارات ولى فقيه نيز در ادامه آمده است. بحث پايانى اشاره مى كند كه اموالى كه در اختيار ولى‌معصوم(ع) است در عصر غيبت نيز دراختيار ولى فقيه خواهد بود.
آيت الله محمد مومن نويسنده كتاب »الولاية الالهية الاسلامية او الحكومة الاسلامية« در سال 1316 در قم متولد شده و تحصيلات حوزوى را تاسطح اجتهاد ادامه داد. تخصص و مطالعات وى در زمينه فقه و اصول است.
مجموعه دو جلدى حدود الشريعة نوشته محمد آصف محسنى نيز ديگر اثر برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه است كه در 820 صفحه به همت بوستان كتاب منتشر شده است.
كتاب»حدود الشريعة« احكام دينى را در دو قسم محرمات و واجبات با نظم الفبايى و در دو جلد سامان داده است. مولف در بيان احكام به آيات قرآن و احاديث معصومين استناد جسته آنها را به طور خلاصه توضيح داده است.
اين اثر از استناد به رواياتى كه سند آنها ضعيف است و دلالت شان وافى به مقصود نيست پرهيز كرده و اگر اينگونه روايات به ندرت استفاده نموده، به ضعف آن نيز تصريح شده است.
آنچه كه خوردن آن حرام است در ذيل حرف»أ« در ماده »أكل« آمده است و اينگونه نيست كه هر يك از عناوينى كه خوردنشان حرام است در در محل خودشان آمده باشد. چيزهايى كه نوشيدنشان حرام است در ذيل حرف»ش« و مواردى كه فروش شان حرام است در ذيل حرف»ب« آمده است.
مرجع نويسنده درمورد روايات، »وسايل الشيعه« شيخ حر عاملى است و از ذكر اصل مصادر همچون كتب اربعه و غيره خوددارى شده است. همچنين در ارجاع به اين كتاب از ذكر شماره باب و روايت پرهيز و تنها به ذكر شماره مجلد و شماره صفحه بسنده شده است.
محمد آصف محسنى نويسنده كتاب حدود الشريعة در سال 1314 در قندهار افغانستان ديده به جهان گشود. وى تحصيلات كلاسيك را تا مقطع ديپلم و تحصيلات حوزوى را تا سطح اجتهاد ادامه داده و در زمينه تخصصى فقه واصول به مطالعه و تحقيق پرداخته است. اين نويسنده در محضر استادانى چون آيت الله خويى و آيت الله حكيم تلمذ كرده و آثارى چون صراط الحق و مسائل طيبه را به رشته تحرير در آورده است.
همچنين كتاب مكتب اجتهادى آيت الله برجرودى(ره) نوشته زهرا اخوان صراف كه در 424 صفحه و براى نخستين بار در سال 1387 منتشر شده بود، در سال جارى به عنوان يكى از كتاب هاى برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه معرفى‌شده است.
اين اثر با تتبع و تحقيق در عناصر موجود در چهار عرصه اصول، حديث، رجال و فقه، ونيز تعامل آنها با يكديگر، شاخصه هاى مكتب اجتهادى اين فقيه بلند مرتبه را در مواردى چون بازگشت به اصول متلقات و مبانى قدما، توجه به فضاى صدور اخبار و دقت در آرا و احاديث اهل سنت و دقت در اسناد روايات به منظور رفع ابهام هاى رجالى و راهى به احراز متون آشكار مى كند.
نويسنده در فصل اول كتاب با بررسى مكتب اصولى آيت الله بروجردى به روش شناسى مباحث اصولى(صورى و محتوايى)، تعامل اصول با ساير علوم، آراى خلاف مشهود و ابتكارات و اختيارات در اصول مى پردارد.
در بررسى مكتب حديثى وى به اثبات اصل اعتبار سنت پيشوايان معصوم، راه دستيابى به سنت قطعى اعتبار، فقه الحديث و دو اثر حديثى آيت الله بروجردى توجه شده است.
فصل سوم كتاب به مكتب رجالى اين فقيه عالى مقام اختصاص دارد و در آن به بيان مبانى و ديدگاه ها و خدمات و ابتكارات در اين مكتب اشاره شده است.
فصل پايانى مبانى و ديدگاه ها و خدمات و ابتكارات در اين مكتب اشاره شده است. فصل پايانى كتاب، مكتب فقهى وى را مورد بحث قرار داده و به دو موضوع عناصر دخيل در استنباط فقهى و مراحل ترتيب و ويژگى هاى استنباط پرداخته است.
زهرا اخوان صراف در سال 1345 در تهران متولد شد. تحصيلات خود را تامقطع دكترى و سطح خارج حوزه ادامه داد. تخصص و مطالعات وى در زمينه علوم قرآن و حديث بوده و از كلاس درس اساتيدى همچون سيد كاظم حائرى، مددى و على‌دوست بهره برده است. عالمان شيعه يكى از ديگر از آثار به چاپ رسيده از اين نويسنده است.
از ديگر آثار برگزيده يازدهمين همايش كتاب سال حوزه در سال جارى به كتاب نزهة الابصار و محاسن الاثار نوشته ابى‌الحسن على بن مهدى الطبرى المامطيرى مى توان اشاره كرد كه با تحقيقى از محمد باقر محمودى در 543 صفحه، براى‌نخستين بار به كوشش مجمع تقريب مذاهب اسلامى منتشر شده است.
كتاب» نزهة الابصار و محاسن الاثار« كه توسط فقيه و محدث بزرگ ابوالحسن على بن مهدى الطبرى المامطيرى تاليف شده، شامل اخبار مروى از حضرت على(ع) و نقل سخنان نيكوى وى و برخى از فرزندان ايشان مى باشد. برخى از مطالب اين اثر عبارت است از احاديثى كه به ذكر قضاياى تاريخى مى پردازد و ارتباطى با فصاحت و بلاغت ندارد؛ احديثى از پيامبر اكرم(ص)، امام حسن، امام حسين، امام سجاد، امام باقر، امام صادق ونيز مروياتى از جعفر بن ابى طالب و زيد بن على و ام سلمه و ديگران.
از امتيازات ويژه اين اثر مى توان به موارد ذيل اشاره كرد: دوره زندگى مولف كه در قرون سوم و چهارم هجرى است. او از جانب دانشمندان سنى و شيعه به عنوان محدث، عالم، فقيه، متكلمف امام طبرستان و... مورد مدح و ستايش قرار گرفته است.
مولف كتاب، تنها به ذكر كلمات، خطبه ها و نامه هاى حضرت على(ع) اشاره نكرده؛ بلكه به توصيف سيره ايشان پرداخته و اشعار منسوب به ايشان را نيز نقل و بعضى از احكام دينى مروى از ايشان را ذكر كرده است. بعضى از حوادث تاريخى كه در هيچ مصدر ديگرى چه نهج البلاغه و چه غير آن نيامده است.
اثر حاضر دو حقيقت را به منصه ظهور و بروز مى رساند؛ اول اينكه آنچه در نهج البلاغه از خطبه ها و نامه ها و اقوال به حضرت نسبت داده شده صحيح است و دوم اينكه محبت اهل بيت(ع) به طائفه خاصى محدود نيست بلكه متعلق به عموم مسلمانان است.
محمد باقرمحمودى در سال 1303 در مرودشت شيراز متولد شد و در حوزه تا سطح اجتهاد ادامه تحصيل داد. وى در احياى آثار اهل بيت(ع)، حديث، اخبار و تاريخ مطالعات تخصصى داشته است. محمودى از محضر استادانى چون آيت الله سيد ابوالقاسم خويى، ميرزا باقر زنجانى و يوسف خراسانى بهره برده است. از آثار وى مى توان به نهج السعادة فى مستدرك نهج البلاغه، عبرات المصطفين و مناقب الامام على بن ابى طالب اشاره كرد.

از ميان تازه ها
ديرينه‌شناسى دانش- نگاه »ميشل فوكو« به دانش در كتابى با عنوان »ديرينه‌شناسى دانش« با ترجمه عبدالقادر سوارى‌توسط انتشارات »گام نو« منتشر شد.
فوكو در اين اثر كه يكى از آثار دشوار او به شمار مى آيد، مبحث دانش را در چارچوب فهم گفتمان‌ها تحليل كرده است. بر اين اساس، گفتمان‌ها، شاسنده دانش نظرى و انسانى موجود به شمار نمى‌آيند و به طور كلى بدون تفكيك به حوزه‌هاى‌تجربى و نظرى بررسى مى‌شوند.
فوكو دانش را نظير رودخانه‌اى كه داراى سرچشمه‌اى است پيوسته نمى‌پندارد،بلكه به اعتقاد او چارچوب‌هاى گفتمانى، سامان‌دهنده نگاه محقق در پژوهش‌هاى علمى است. بنابراين، گفتمان‌ها از ديدگاه اين انديشمند، مجموعه‌اى از عوامل بسيار پيچيده‌اند كه جهان‌بينى يك دوران را ساخته و در تمامى دوره‌هاى زندگى از نوع روزمره آن تا آكادميك، خود را نشان مى‌دهند.

پيشرفت علم اين كتاب نوشته حجت الاسلام محسن عباس ن‌دژاد است كه همزمان با همايش ملى نقش دين در تاريخ تحولات علم با تيراژ يك هزار نسخه از سوى انتشارات بنياد پژوهش‌هاى قرآنى حوزه و دانشگاه به چاپ رسيده است. اين كتاب در چهار فصل به بررسى رشد و انحطاط دانش در دوران‌هاى مختلف تاريخى مى‌پردازد و با رويكردى علمى آن را نقد و بررسى مى‌كند.

نقد و بررسى نظريه عرفى شدن در ايران؛ كتابى با همين عنوان، نوشته صادق گلستانى در 190 صفحه براى نخستين بار از سوى انتشارات موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) منتشر شد.
اين كتاب، پژوهشى در قلمرو جامعه شناسى دين است در قالب نقد و بررسى نظرياتى است كه ادعاى تعميم تجربه تاريخى‌عرفى شدن دين مسيحيت به اسلام و به ويژه قرائت شيعى آن را دارد.
مفاهيم و نظريه‌هاى عرفى شدن، تبيين فضاى مفهومى، نظريه هاى عرفى شدن، تفاوت امر قدسى و امر عرفى، نقد نظريه تجدد و عرفى شدن بخش هايى از اين كتاب است.

اوشو از واقعيت تا خلسه : اين عنوان كتابى است كه هادى وكيلى و آزاده مدنى با هدف واكاوى و نقد انديشه هاى اوشو آن را به رشته تحرير درآورده و انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى آن را در 2500 نسخه براى نخستين بار منتشر كرده است.
اين كتاب كه از سرى كتاب هاى كانون انديشه جوان است، در چهار فصل تنظيم شده است. فصل اول آن به معرفى زندگى‌نامه و شالوده فكرى اوشو مى پردازد. در فصل دوم، الهيات اشو و در فصل سوم ديگر ديدگاه هاى اشو مورد مطالعه قرار گرفته و در آخرين فصل افكار اشو به نقد كشيده شده است.
در اين كتاب عناوينى چون تناسخ، مراقبه، آزادى، عقل، شريعت، پلوراليسم، لذت گرايى و دين‌دارى كه شاكله هاى اصلى‌انديشه‌هاى اوشو را تشكيل مى‌دهد، در بوته نقد و بررسى قرار گرفته است.
نويسنده به اين نكته رسيده كه در عبادت مورد توصيه اشو، خدا نقش چندانى ندارد. در نگاه اوشو آنچه عبادت را سودمند يا بى‌فايده مى‌سازد، حالات انسانى و توان روانى اوست. خدا در آموزه هاى عبادى اوشو در موقعيت انفعال قرار دارد؛ در نگاه او پيش از آنكه خدا به يارى انسان آيد، شادى درون خود افراد سبب اين امر مى‌شود.
اشو به مخاطبان خود توصيه مى كند از هرگونه چارچوب، اعم از چارچوب هاى شرعى، عرفى، اخلاقى، اجتماعى و ذهنى، كناره بگيرند و به هيچ حد و مرزى تن ندهند؛ چرا كه همه اين چارچوب ها در حكم زندان هايى هستند كه ما را در خود اسير مى‌كنند. به همين دليل او قديسان را بزرگ‌ترين بردگان روى زمين مى داند.
ديندارى اوشو كاملاً منطبق با اهداف سكولاريستى است. در دينى كه اوشو معرفى مى‌كند احكام، دستورات، آيين ها و كتب مقدس جايى ندارد. دين او دينى كاملاً فردى و خصوصى است كه هيچ برنامه اى براى ساحات مختلف زندگى انسان ندارد. اصرار اوشو براى منفى جلوه دادن نهادهاى دينى از اين روست.

مجموعه دو جلدى در پرتو وحى؛ كتاب در پرتو وحى دربردارنده درس‌ها و مقالاتى از آيت الله موسوى اردبيلى توسط حجت الاسلام سيد عباس موسويان تدوين و از سوى انتشارات دانشگاه مفيد قم به چاپ رسيد.
در اين دو كتاب كه جلد اول آن به سه بخش تاريخ قرآن،علوم قرآن و معارف قرآن و جلد دوم آن به تفسير اختصاص دارد، مجموعه اى از مقالات آيت الله اردبيلى در سال هاى قبل از انقلاب در نشريه مكتب اسلام و در سال‌هاى پيش در نشريه نامه مفيد و نيز بحث هاى تفسيرى ايشان در ماه رمضان جمع آورى شده است.

ساختار معنايى مثنوى- دفتر اول از " ساختار معنايى مثنوى معنوى" به قلم سيدسلمان صفوى، ترجمه مهوش‌السادات علوى و مقدمه پروفسور سيدحسن نصر در 2000 نسخه و با بهاى 5900 تومان ازسوى نشر ميراث مكتوب منتشر شد. اين كتاب شامل چهار بخش اصلى و زيرمجموعه‌هاى فرعى است.
آن گونه كه در درآمد كتاب آمده است، موضوع اصلى كتاب حاضر، بررسى ساختار روايى و موضوعى دفتر اول مثنوى‌معنوى اثر ماندگار مولانا جلال‌الدين محمد بلخى است. به نظر محققان شرقى و غربى، سرايش مثنوى بدون هدف از پيش تعيين شده و بالطبع فاقد طرح و ساختار است؛ ليكن از آن رو كه مولانا به عنوان شاعرى توانا و خلاق، قادر به هرگونه تاثيرگذارى بر افكار و انديشه‌هاى ديگران بوده، بعيد است اثرى ناقص آفريده باشد. همچنين تاكيد دايمى او مبنى بر اينكه جهان ظاهرى، جهان واقعى نيست؛ دليلى قاطع بر ضرورت بررسى ساختار مثنوى و اجماع محققان درمورد بى‌هدفى و فقدان ساختار ظاهرى آن است.
مولانا هر دفتر را به بخش‌هايى با تعداد ابيات متفاوت تقسيم نموده و به هر بخش، عنوانى اختصاص داده است. در اين كتاب، ساختار دفتر اول مثنوى مورد بررسى دقيق قرار مى‌گيرد؛ به اين ترتيب كه با تجزيه و تحليل هر بخش و تعيين روايى يا موضوعى بودن آن، بخش‌هاى مرتبط با يكديگر جهت ايجاد واحدهاى بزرگ‌تر به نام گفتمان (Discourse ) مشخص مى‌گردد. دفتر اول مثنوى شامل دوازده گفتمان بلند است كه عنصر روايى در آن بسيار قوى است. پس از مشخص نمودن اين واحدهاى‌بزرگ‌تر، رابطه ميان بخش‌هاى يك گفتمان و ارتباط موضوعى آنها با يكديگر مورد تجزيه و تحليل قرار مى‌گيرد و در نهايت به كشف مهم اين تحقيق مى‌انجامد.
مولانا، پيام جاودانى خويش مبنى بر وجود يك جهان معنوى باطنى بسيار زيبا و باشكوه واحد، ماوراى جهان تجربى‌حواس را، با تركيبى ظاهرا نامنسجم، در ساختار شاهكار بى‌نظير خويش،مثنوى معنوى، به جلوه درآورده است. از اين رو مثنوى نه تنها فاقد طرح و ساختار نيست، بلكه به طرزى دقيق طراحى و سازماندهى شده و ساختار دوگانه متوالى و كل‌نگر را با پيام كلى اثر درهم آميخته است.

جرايم حكومت عليه مخالفان و شهروندان - كتاب »تحولات جرم سياسى« تأليف جفرى ايان راس با ترجمه دكتر حسين غلامى، در 239 صفحه و با قيمت 25 هزار ريال توسط سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانى دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شد.
اين كتاب كه به عنوان منبع كمكى درس »حقوق جزاى اختصاصى« به ارزش 2 واحد براى دانشجويان رشته حقوق، در مقطع كارشناسى و كارشناسى‌ارشد ترجمه شده است، مشتمل بر 12 فصل است كه بعد از مقدمه و تبيين چيستى جرم سياسى، تبيين نظرى جرم سياسى و جرايم سياسى مخالفان در فصل‌هاى دوم و سوم به چشم مى‌خورد. فصل چهارم و پنجم به بررسى‌جرايم سياسى غير خشونت‌بار و خشونت‌بار مخالفان مى‌پردازد و موضوع فصل ششم جرايم حكومت است. »فساد سياسى، نظارت غيرقانونى داخلى، نقض حقوق بشر و خشونت حكومتى عناوين فصل‌هاى هفتم تا دهم است. جرايم حكومت - شركت‌ها و كنترل جرايم مخالفان و حكومت نيز در فصل‌هاى يازدهم و دوازدهم بررسى شده است.

بررسى تاريخى اسلام و برده دارى: كتاب بررسى تاريخى اسلام و برده دارى باتكيه بر سيره معصومان نوشته عبدالرضا عرب ابوزيد آبادى در 350 صفحه براى نخستين بار در سال جارى به همت موسسه آموزشى پژوهشى امام خمينى(ره) منتشر شد.
نويسنده در اين اثر با طرح سؤالاتى به تشريح برده دارى در قبل و بعد از اسلام و اقدامات پيامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) در راه مبارزه با اين معضل مى پردازد.
پيشينه بردگى در جهان، مباحث نظرى درباره بردگى در اسلام، بردگى در آستانه ظهور در جزيرةالعرب، بردگى در عصر نبوى، رفتار معصومان با بردگان و وضعيت بردگان در عصر خلفا و عصر امويان بخش هايى از اين كتاب است.

اخلاق تجارت:كتابى با همين عنوان نوشته جواد ايروانى در 108 صفحه و با شمارگان 1500 نسخه براى نخستين بار در سال جارى، به همت دانشگاه علوم اسلامى رضوى منتشر شد.
اين كتاب، دهمين اثر از سرى كتاب‌هاى فرهنگ و روابط اجتماعى در آموزه هاى دينى است كه به بررسى آموزه هاى‌اخلاقى اسلام در زمينه داد و ستد، و تبيين كاركردهاى اقتصادى و شيوه هاى نهادينه كردن آنها در فرهنگ عمومى مى‌پردازد. مفهوم شناسى اخلاق و تجارت، پيوند اخلاق با اقتصاد، جايگاه تجارت در اقتصاد اسلامى، اداب و اخلاق داد و ستد، آداب هنگام تجارت، آداب پس از تجارت، كاركردهاى اقتصادى اخلاق و شيوه هاى و راهكارهاى نهادينه سازى اخلاق و داد و ستد از مهم ترين موضوعات اين كتاب به شمار مى آيد.

اورنگ و سرگذشت هنر اسلامى - كتاب‌هاى »اورنگ« و »سرگذشت هنر اسلامى«، مجموعه مقالاتى در باب مبانى نظرى‌هنر و تمدن اسلامى نوشته دكتر حسن بلخارى از سوى انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شد.
»اورنگ«، شامل مجموعه مقالاتى در گستره حكمت، انديشه و زيبايى‌هاى نظرى هنر است كه سعى مى‌كند بخشى از اين انس و ارتباط را در تمدن ايرانى اسلامى شرح دهد.
سرگذشت هنر در تمدن اسلامى نيز سرگذشت هنر در تمدن اسلامى است كه در سه فصل با عناوين »سرگذشت موسيقى در تمدن اسلامى«، »سرگذشت معمارى در تمدن اسلامى« و »مبانى عرفانى هنر اسلامى « به چاپ رسيده است.

لهوف با ترجمه جديد: كتاب لهوف تاليف سيد بن طاووس با ترجمه فرج الله الهى در 264 صفحه و با شمارگان 3000 نسخه براى نخستين بار در در سال جارى به همت انتشارات سلسله منتشر شد.
اين اثر با تطبيق دادن سه نسخه گوناگون بدست آمده و از ويژگى هاى آن توضيح اصلاحات و اعلام متن و ضميمه نامه فرجام قاتلان امام حسين(ع) مى باشد.
در اين كتاب پس از آنكه مختصرى از زندگى نامه سيد بن طاووس آورده شده و مقدمه اى كه بر كتاب لهوف نوشته شده درسه بخش كلى پيش از شهادت، شهادت و پس از شهادت گنجانده شده است. در انتها نيز فرجام قاتلان امام حسين(ع) آورده شده است.

خبر و نظر
آمار جديد كتابخوانى: دو دقيقه در شبانه روز - رييس سازمان كتابخانه و اسناد ملى ايران، سرانه كتابخوانى در كشور را دو دقيقه در شبانه روز اعلام كرده و در حاشيه همايش سراسرى مسوولان شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى در مشهد گفته است: در صورتى كه مطالعه كتاب‌هاى درسى را هم در نظر بگيريم، سرانه مطالعه در ايران به حدود شش دقيقه در شبانه روز مى‌رسد. وى چنين سرانه‌اى را براى ملتى كه بيش از ? ??درصد جمعيت آن با سواد هستند،بسيار تاسف بار خوانده است.
پيش از اين معاون فرهنگى وزير ارشاد در واكنشى به ارائه آمار و ارقام از كتابخوانى گفته بود اين آمارهاى بى‌اساس، تحقير ملت با فرهنگ ايران است و سرانه مطالعه زياد قابل بررسى و نتيجه دقيق نيست.

درگذشت بزرگ‌ترين كلكسيونر كتاب هاى ناياب جهان- »جوس ميندلين« ميليونر يهودى صاحب بزرگترين مجموعه كتاب‌هاى ناياب و همچنين بزرگترين كتابخانه خصوصى جهان با بيش از 38 هزار عنوان كتاب ناياب در سن 95 سالگى در ريودوژانيروى برزيل درگذشت.
وى يكى از اعضاى آكادمى ادبيات برزيل بود كه در كنار تجارت از 13 سالگى به جمع آورى كتاب‌هاى ناياب اهتمام ورزيد. ميندلين در سال 2006 نيمى از كتابهاى خود را به دانشگاه سائوپائولو براى استفاده دانشجويان اهدا كرد كه به همين خاطر ساختمانى جداگانه با نام موسسه ميندلين در دانشگاه براى نگهدارى اين كتاب‌ها ساخته شد.

انتشار كتاب هاى دانشگاهى سوريه در ايران - رئيس سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انسانى دانشگاهها اعلام كرده است كه تمام كتابهاى مقطع كارشناسى رشته زبان و ادبيات فارسى دانشگاههاى سوريه توسط"سمت" منتشر خواهد شد.
به گفته احمد احمدى ، تعداد هشت جلد اين كتاب ها آماده شده و تا پايان فروردين ماه سال جديد،تعداد 23 تا 24 واحد درسى آنها را پوشش مى دهد و در مورد تنظيم محتواى اين كتابها كه در ايران نوشته شده است فردى به نمايندگى ايران در سوريه بازبينى كتاب ها را انجام مى دهد تا از نظر محتوا با فرهنگ مردم سوريه مطابقت داشته باشد.
در دانشگاههاى سوريه زبانهاى عبرى، تركى، فارسى و يكى از زبانهاى اروپاى شرقى به صورت اختيارى ارائه مى شود كه دانشجويان عمدتا زبان فارسى را انتخاب مى كنند و در اين راستا هزينه انتشار كتابهاى فارسى را "سمت" متقبل شده و به صورت رايگان به اين دانشگاهها ارسال مى كند تا آنها كتابها را منتشر و استفاده كنند.

ريشه‌هاى دين‌گريزى براى چهارمين بار- كتاب »عوامل و ريشه‌هاى دين‌گريزى از منظر قرآن و حديث« نوشته على‌شكوهى به چاپ چهارم رسيد. نويسنده اين اثر در پيشگفتار كتاب، ذكر چند نكته را ضرورى شمرده، مى‌نويسد: »طرح عنوان دين‌گريزى در ارتباط با بحث آسيب‌شناسى دينى است. از نظر اسلام، انسان‌ها فطرت دينى دارند و گريزان بودن از دين، جريانى برخلاف فطرت و طبيعت است و از اين‌رو بايد به واكاوى علت‌ها و ريشه‌هايى پرداخت كه موجب اين جريانند. اعتقاد به خدا و گرايش به دين، نشانه سلامتى آدمى و گريز و ستيز با آن، به منزله بيمارى است. اگر بنگريم فردى يا گروهى‌سلامت و شادابند، آن را نشانه انتخاب درست و حركت در جريان طبيعى نظام خلقت مى‌دانيم؛ اما اگر ببينيم فردى‌بيمار است، از علت آن مى پرسيم و اين پرسشى به‌جا و صحيح است؛ زيرا بيمارى برخلاف جريان اصلى و طبيعت است. بنابراين، گرايش دينى نياز به علت‌جويى ندارد؛ چون براساس فطرت است؛ بلكه بايد به دنبال اين بود كه چرا بشر به بى‌دينى‌گرايش مى يابد.
نويسنده از اين منظر،عوامل دين‌گريزى را به دو بخش كلى تقسيم مى كند: عواملى كه مانع روى آوردن انسان به دين و امور معنوى مى‌گردد و او را از نزديك شدن به دين‌دارى باز مى‌دارد وامور معنوى كه موجب تضعيف، ترديد، دل‌زدگى و ناپايبندى انسان به باورها و ارزش‌هاى معنوى است و او را از دين، مذهب و ارزش‌هاى معنوى دور مى‌كند .

بازهم دو چشم ناتمام - چاپ پنجم كتاب »دو چشم ناتمام« در شمارگان 2000 نسخه، 68 صفحه و بهاى 18000 ريال راهى‌بازار نشر شد. اين اثر، سومين كتاب از مجموعه كتب »قهرمانان كوچك كربلا« است كه در قالبى ادبى داستانى و با استناد به منابع معتبر تاريخى به ترسيم بخشى از واقعه عظيم عاشورا مى‌پردازد.
مجموعه »قهرمانان كوچك كربلا« به معرفى شخصيت‌هاى كوچك حادثه كربلا از جمله امام باقر(ع)، قاسم‌بن حسن، عبداللّه‌بن حسن، طفلان مسلم، على‌اصغر و رقيه(عليهم‌السلام) اختصاص دارد و با بيانى عاطفى، تصويرهايى از آن واقعه بزرگ را به‌گونه‌اى ملموس در برابر مخاطبان نوجوان خود تبيين مى‌كند. در اين اثر به‌طور اختصاصى به تبيين زندگى و نحوه شهادت دو جگرگوشه سبط اكبر، يعنى حضرت قاسم و عبدالله‌بن حسن مجتبى(ع) در قالب پنج تماشا، اشاره شده است.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 273  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست