responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 187  صفحه : 6

گشت و گذارى در بازار كتاب و كتابخوانى
محسنی فرد فرزانه

اين سو
- بحران مشروطيت در ايران؛ كتاب در سيزده فصل، به شكل جزئى به ريشه‌يابى حوادث و تحولات اين مقطع از تاريخ ايران پرداخته و ارتباط آن را با حوادث بين‌المللى مورد بررسى قرار مى‌دهد. مقدمات بحران، مبانى نظرى ديدگاه‌هاى شيخ فضل الله نورى، بحران ايران در مشروطه اول، تكوين كانون دسيسه، بحران‌هاى اقتصادى ايران در دوره دوم مشروطه، قرار داد 1907 و... فصول تشكيل دهنده اين كتاب است كه به قلم حسين آباديان و از سوى مؤسسه مطالعات پژوهش‌هاى سياسى، روانه بازار كتاب شده است.

- نگاهى كوتاه به تاريخچه روشنفكرى در ايران؛ اين كتاب با عنوان‌هاى »پيدايش روشنفكرى در ايران و نسل اول روشنفكران مشروطه« و »نسل دوم روشنفكران مشروطه و روشنفكرى دوران پهلوى« در دو مجلد، به قلم شهريار زرشناس، ماهيت و پيشينه روشنفكرى در غرب، ويژگى‌هاى كلى روشنفكرى و غرب زدگى شبه مدرن در ايران، نسل اول روشنفكرى عهد مشروطه، سه فصل تشكيل دهنده جلد اول، و روشنفكرى دوره پهلوى اول و روشنفكرى ايران پس از انقلاب اسلامى، فصول تشكيل دهنده جلد دوم كتاب فوق است و انتشارات صبح آن را منتشر كرده است.

- ضمانت‌هاى اجرايى قانون اساسى جمهورى اسلامى؛ تشريح اقسام نظارت (نظارت سياسى، اجرايى استطلاعى و استصوابى) و جايگاه و اقسام ضمانت‌هاى اجرايى قانون اساسى، حدود و اختيارات رئيس جمهور و وظايف نظارتى قوه مقننه و قضائيه و نهادهاى وابسته به آنها، موضوعات تشكيل دهنده اين كتاب است كه حجت الاسلام عباس كعبى آن را نگاشته است.

- مشاركت سياسى در ايران؛ كتاب با سيزده فصل، با عناوين ديدگاه‌هاى حضرت امام خمينى (ره) و حضرت آيت الله خامنه‌اى، پيرامون اهميت انتخابات، مقايسه ميان انتخابات ايران با كشورهايى چون فرانسه، امريكا و آلمان، انتخابات دوره نهم رياست جمهورى و شوراى نگهبان، دگرگونى گفتمان تكليف مدار به گفتمان حق مدار، مشاركت سياسى در ايران، مسايل و چالش‌هاى داخلى انتخابات رياست جمهورى، تحليل و پژوهشى است كه دفتر پژوهش‌هاى خبرى خبرگزارى جمهورى اسلامى ايران آن را منتشر كرده است.

آن سو
- اديان در خدمت انسان؛ مجموعه مقالات، سخنرانى‌ها و مصاحبه‌هاى امام موسى صدر، در كتابى با عنوان فوق گرد آمده است و مؤسسه فرهنگى - تحقيقاتى امام موسى صدر آن را منتشر كرده است. آزادى مطبوعات، نقش و جايگاه دين در دنياى امروز، تمدن درخشان اسلامى و عدالت در اسلام موضوعاتى است كه خواننده را با ديدگاه‌هاى امام موسى صدر آشنا مى‌سازد.

- خداى بشارت‌ها: معرفى الهيات وعده‌هاى خدا؛ نويسنده در اين كتاب قصد دارد تا الهيات وعده‌هاى خدا را به گونه‌اى روشن كند كه خواننده بتواند، به مركز الهيات مسيحيت، يعنى احترام به خالق پى ببرد. وعده‌هاى خداوند به بشر براى بسيارى افراد كه انجيل را مى‌خوانند، تعجب آور است، در حالى كه اهميت درك اين وعده‌ها موضوع مهمى است. كتاب نوشته مايكل مورتون است و انتشارات باكر، آن را به چاپ رسانده است.

- ابعاد عرفانى اسلام؛ اين كتاب نوشته دكتر آنه مارى شيمل، مستشرق آلمانى است كه دكتر عيسى على العاكوب، رئيس گروه ادبيات عرب دانشكده علوم و ادب قطر به تازگى آن را از زبان انگليسى به عربى ترجمه كرده است. كتاب توسط انتشارات دار الملتقى سوريه به چاپ رسيده است.

- افكار عمومى ايران در برنامه‌اى هسته‌اى؛ يك مؤسسه امريكايى، با نام سياست خاور نزديك واشنگتن، به تازگى اين كتاب را كه درباره تأثير افكار عمومى ايران بر برنامه‌هاى هسته‌اى و پشتوانه مردمى اين برنامه هسته‌اى است، اين كتاب را منتشر كرده است. نويسنده ارتباط نزديك مردم و دولتمردان و حمايت عمومى مردم از اين موضوع را عامل پيشرفت اين برنامه به نفع ايران، در سطح بين‌المللى مى‌داند، كتاب را ميشل هرزوك نوشته است.

در حاشيه كتاب و كتابخوانى
- كمبود كتاب‌هاى زير گروه سنى كودك و نوجوان؛ خانم شهلا چاوشى مسئول كتابخانه كودك و نوجوان قم از كمبود كتاب گروه‌هاى سنى كودك و نوجوان در شهر قم خبر داد. وى اين معضل را ناشى از چاپ كم كتاب براى اين دو گروه سنى دانست. وى همچنين با تأكيد بر مسئله الگوگيرى نوجوانان و نياز مبرم به خط دهى مناسب اين گروه سنى، رفع اين كمبود را از ضرورى‌ترين اقدامات مسئولان استان برشمرد.

- توزيع يكصد هزار جلد كتاب در افغانستان؛ رايزن فرهنگى ايران در افغانستان اعلام كرد، از سال 1382 تا كنون، يكصد هزار جلد كتاب علمى و فرهنگى در اختيار مدارس، دانشگاه‌ها و كتابخانه‌هاى اين كشور قرار گرفته است؛ برگزارى نمايشگاه‌هاى كتاب، دوره‌هاى نگارگرى، خوشنويسى، طراحى و نقاشى در دانشگاه كابل و هنرستان تخصصى اين شهر و نيز برگزارى دوره‌هاى آموزشى قرآن و تدريس نظم و نثر از ديگر فعاليت‌هاى اين مركز در افغانستان بوده است.

- علوى گرى در كتاب‌هاى تعليمات دينى در تركيه؛ در پى شكايت بنيادهاى علوى تركيه از دولت اين كشور به دادگاه حقوق بشر اروپا، به دليل عدم اختصاص بخشى به علوى گرى در كتاب‌هاى تعليمات دينى، وزارت آموزش ملى اين كشور، از سال آينده تحصيلى 20 صفحه از كتاب‌هاى تعليمات دينى دوره دبيرستان تركيه را به معرفى و شناساندن علوى‌گرى اختصاص مى‌دهد. همچنين ساعات تدريس تعليمات دينى از يك ساعت به دو ساعت در هفته افزايش مى‌يابد.

- سى و سه عنوان كتاب با موضوع پيامبر اعظم(ص) در قم؛ طى خرداد ماه امسال 33 عنوان كتاب با موضوع پيامبر اعظم(ص)، منتشر شده است. بنابر اعلام اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامى قم، از اين تعداد، ده عنوان با موضوعاتى چون اخلاق نبوى(ص)، همگام با پيامبراعظم، مدرسه محمدى، سيره پيامبر اعظم(ص) و سال نبوى و سيره نبوى، براى نخستين بار به چاپ رسيده است.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 187  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست