responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 180  صفحه : 7

گشت و گذارى در بازار كتاب و كتابخوانى
محسنی فرد فرزانه

اين سو :
جايگاه هولوكاست در پروژه صهيونيسم؛ هولوكاست تحريف رويدادى تاريخى است كه با تبليغاتى حساب شده، از سوى نهادها و مجامع قدرتمند و صاحب نفوذ صهيونيستى و از طريق ابزار فرهنگى و هنرى نظير فيلم و كتاب، و به كمك مراكز، مؤسسات و نهادهاى آرشيوى مطالعاتى وابسته به صهيونيزم، به صورت واقعيتى غير قابل انكار، به افكار عمومى القا مى‌شود. كتاب فوق به قلم سيد محمد قوامى، قصد دارد زمينه‌هاى پيدايش، گسترش و تكامل اسطوره هولوكاست را در بعد تاريخى، از ديدگاه تجديدنظرطلبان مورد بررسى قرار دهد. اردوگاهاى كشتار جمعى، اتاق‌هاى گاز، كوره‌هاى جسد سوزى، ابزارهاى قتل متنوع، افزودن بر تعداد كشته شدگان به 6 ميليون نفر همگى، يك رويداد تاريخى را به اسطوره‌اى تبديل كرد تا رژيم صهيونيستى از آن بهره‌بردارى كند اين كتاب از سوى مركز اسناد انقلاب اسلامى منتشر شده است .

خاطره جنگ‌هاى چه گوارا؛ اين كتاب به قلم ارنستو چه گوارا، چريك و مبارز آمريكاى لاتين است در حقيقت خاطرات انقلابى او؛ از زمان آشنايى با كاسترو است. اصل كتاب به زبان اسپانيايى بوده و قاسم صنعوى، آن را از روى متن فرانسه، به فارسى ترجمه كرده است.

مجمع السعادات؛ اين كتاب مشتمل بر 12 باب اثرى عرفانى و معنوى متعلق به سال 1317 است كه به تازگى با چاپ منقح منتشر شده است. معرفت عقل، وجود لذات، خلفاى الهى، ايمان و كفر، معامله با خدا، مكاسبات و... از جمله باب‌هاى اين كتاب است. مؤلف كتاب ملا سلطان محمد على گناآبادى است.

احاديث پيامبر اسلام (ص) به زبان روسى؛ انتشارات بين المللى الهدى، وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، كتابى را مشتمل بر سخنان و كلمات قصار پيامبر اكرم (ص)، به زبان روسى ترجمه و منتشر كرده است. مترجم كتاب رستم وهاب است كه هدف از اين ترجمه را انتقال افكار و كردار پيامبر (ص) به خوانندگان روس زبان معرفى كرده است.

سخنان امام على (ع) به زبان يونانى؛ اين كتاب به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى و رايزنى فرهنگى ايران در آتن، با عنوان سخنانى كوتاه براى زندگى بهتر به چاپ رسيده است كه شامل كلمات قصار و نامه حضرت على (ع) به مالك اشتر است. كتاب مذكور توسط معتبرترين ناشر يونان، سيد ريس به چاپ رسيده كه مورد استقبال يونانى‌ها قرار گرفت.

آن سو
اسلام در بلنداى اخلاق محمد (ص)؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى، با همكارى رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران در بلگراد، كتابى را با عنوان فوق، به زبان صربى منتشر كرده است. اين كتاب بر گرفته‌اى است از كتاب‌هاى وحى و نبوت استاد شهيد مرتضى مطهرى و كتاب زندگى محمد مصطفى پيامبر گرامى (ص) اثر آيت مدرسى كه به زندگى پيامبر (ص)، از تولد تا بعثت و اخلاق فردى پيامبر (ص) پرداخته است.
هنگامى كه پيامبر گريه كردند؛ موضوع كتاب لحظاتى است كه وجود گرامى پيامبر اكرم (ص) گريه مى‌كردند. كتاب شامل 2 بخش است كه بخش نخست احاديث قوى و متقن در مورد گريه‌هاى پيامبر (ص) و بخش دوم احاديث ضعيف وارد شده در اين مورد است. در مقدمه اين كتاب، درباره انواع گريه، ثواب گريه و تمايل و رغبت به گريه از ترس خداوند اشاره شده است. كتاب فوق از سوى انتشارات رشد عربستان سعودى، به قلم خالد بن حسين بن عبدالرحمن منتشر شده است.

ايالات شكست خورده؛ نوام چامسكى منتقد سياسى دولت آمريكا، در تازه‌ترين اثر خود با عنوان فوق، به وعده‌هاى پرچم ايالات متحده براى برقرارى و گسترش دموكراسى در جهان اشاره كرده است. و مى‌نويسد: آمريكا مدام از حق خود براى بازسازى ملت‌هاى ديگر مى‌نويسد، در حالى كه نهادهاى داخلى اين كشور، دچار بحران هستند و سياست‌ها و اقدامات دولت آمريكا، جهان را در آستانه ويرانى قرار داده است.

فلسفه اسلامى اديان فضيلت محور؛ نويسنده كتاب را به عنوان مقدمه‌اى بر تفكر فارابى فيلسوف قرن دهم ارائه كرده است. اين كتاب رويكرد فارابى فيلسوف بزرگ سياسى اسلام را نسبت به همزيستى مسالمت‌آميز دينى بررسى كرده است. جاشوا پرنس نويسنده كتاب، بر روى كتاب تحصيل السعاده فارابى متمركز شده است ؛ كتابى كه فارابى در آن به توصيف دولتى پرداخته تا بتواند پذيرش جهانى اسلام را تحقق بخشد. اين كتاب را انتشارات دانشگاه ملى نيويورك منتشر كرده است.

مقايسه اديان بر اساس شيوه قرآن؛ اين كتاب به بررسى اديان و اعتقادات اين اديان (آسمانى - غير آسمانى) مانند مسيحيت، يهوديت، زرتشت و... پرداخته و در اين بررسى، به آيات قرآن اشاره و استفاده كرده است. كتاب به وسيله دكتر سعدون سماك نوشته و انتشارات دار الوائل آن را به چاپ رسانده است.

پيامبر (ص) از منظر انديشمندان غربى؛ كتاب بررسى مجموعه‌اى از آرا و نظرات چهل انديشمند غربى درباره پيامبر اعظم (ص) است كه محمد الصالح الصديق، روزنامه نگار الجزايرى، آن را گرد آورده است. اين انديشمندان در اظهارات خود پيامبر را شخصيتى بى نظير، استثنايى و فوق العاده دانسته‌اند. از ويژگى‌هاى اين كتاب تنوع آراى انديشمندان غربى و غناى كتاب از نظر علمى است.

ويتگنشتاين و نسبت‌ها و مناقشات؛ نگاهى گذرا به ويتگنشتاين، وينگنشتاين در استقلال فهم انسانى، نامگذارى تفكر و معنا در تراكتاتوس و ارزيابى ويتگنشتاين، عنوان برخى مقالاتى است كه در كتاب فوق جمع آورى شده است. اين مقالات به صورت موضوعى، به انديشه‌هاى فلسفى ويتگنشتاين مى‌پردازد و شامل دو قسمت است: دسته‌اى مقالات كه قصد دارند، ميان او و فيلسوفانى مطرح، مانند فرگه و كارنپ ارتباط برقرار كنند و بخش دوم مقالاتى انتقادى بر انديشه لرار است اين كتاب از سوى انتشارات دانشگاه اكسفورد به چاپ رسيده است.

ايده‌هاى ضرورى فلسفه اسلامى؛ كتاب به مثابه معرفى فلسفه اسلامى در داخل سنت اسلامى است. اين كتاب تفكرات فيلسوفان مسلمان را به لحاظ تاريخى مورد تجزيه و تحليل قرار داد، چرا كه تاكنون شرح قابل دسترسى درباره افكار اين متفكران در دست نبوده است. اسكندى، رازى، فارابى، ابن سينا، ابن ماجه، ابن طفيل، ابن رشد و ملاصدرا از عناوين اين كتاب است كه مشهد ال الاف، استاد فلسفه دانشگاه سنت لوئيس امريكا، آن را نوشته و انتشارات ادوين ميلن منتشر كرده است.

معنويت در سرزمين شكوه و جلال؛ ريچارد فولتز استاد گروه اديان دانشگاه فلوريدا در كتابى با عنوان فوق، به تأثير فرهنگ ايران به مذاهب جهان مى‌پردازد. وى ضمن توصيف ايران به عنوان سرزمين با شكوه، اين كشور را سرچشمه معنويت در جهان معرفى مى‌كند. خاستگاه اديان در ايران، زرتشت، يهوديت، بوديسم، مسيحيت، اسلام و تمدن اسلامى و اديان در ايران امروز از موضوعاتى است كه در اين كتاب به آن‌ها توجه شده است. كتاب را انتشارات آن ورد انگلستان منتشر كرده است.

پنجاه و سه ناشر در نمايشگاه بين المللى كتاب تهران؛ نوزدهمين نمايشگاه بين المللى كتاب تهران از 13 تا 23 ارديبهشت در محل دائمى نمايشگاه برگزار مى‌شود. در بخش بين المللى كشورهاى شركت كننده در دو بخش عربى و لاتين، با بيش از 135 هزار عنوان كتاب با موضوعات مختلف حضور دارند. كليه كتاب‌هاى جديد اين بخش به كتاب‌هاى سال 2005 و 2006 ميلادى مربوط است. در بخش داخلى نيز 123 هزار عنوان كتاب به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

قم نيازمند 600 كتابخانه؛ استان قم با توجه به ميزان بالاى نشر و عنوان مركزى فرهنگى در جهان اسلام، نيازمند 500 تا 600 كتابخانه است. مدير امور كتابخانه‌هاى عمومى شهر قم، با اشاره به وجود 500 مركز تحقيقى و پژوهشى در اين آستان، وجود كتابخانه‌اى تخصصى، به ويژه در خصوص موضوعات پژوهشى را لازم و ضرورى دانست. در حال حاضر در اين استان بايد به ازاى هر 50 هزار نفر، يك كتابخانه عمومى داشته باشد كه اين ميزان محقق نشده است.

كتاب شهيد ثانى در اساسنامه آموزش و پرورش ژاپن؛ منية المريد كه از بهترين كتاب‌هاى تربيتى - آموزشى مسلمانان است، در اساسنامه آموزش و پرورش كشور ژاپن قرار داده شد. حجة الاسلام كرمى با توجه به رشد فزاينده گرايش به مباحث دينى و اسلام خواهى در جهان، بر لزوم پاسخگويى به اين نياز روز افزون تاكيد كرد. وى در اين زمينه با توجه به تكثر آرا در عصر كنونى و انتظارات جامعه جهانى در عصر انفجار اطلاعات گفت: هر روز 160 هزار صفحه اطلاعات جديد وارد اينترنت مى‌شود كه نسبت به سال پيش 10 هزار صفحه افزايش يافته است و آمارى از اين دست را مبين نقش و اهميت نقش روحانيت و اساتيد و طلاب مدارس علوم دينى و والدين در اطلاع رسانى دينى دانست.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 180  صفحه : 7
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست