responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 158  صفحه : 6

گزارشى از بازار نشر و كتاب در اين سو و آن سوى مرزها
محسنی فرد فرزانه

خرمشهر، پايتخت جنگ
پس از برگزارى نمايشگاه هيجدهم كتاب و مطبوعات، دو حادثه مهم تاريخى نيمه اول خرداد ماه را جهتى خاص بخشيده و اين سمت و سو در بازار كتاب و نشر نيز بى نمود نيست.
"خرمشهر پايتخت جنگ" و از جمله كتاب‌هايى است كه اخيراً از سوى نشر شاهد به دست چاپ سپرده شده و در مجلس نيز نمايشگاهى از آثار و دست نوشته‌هاى حضرت امام(ره) در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.
در اين نمايشگاه آثار مكتوب درباره امام و تابلوهاى نقاشى و عكس از ايشان عرضه شده است.
امّا مهم‌ترين عناوين تازه كتاب‌هاى منتشر شده در اين سو و آن سوى مرزها در هفته اخير:

اين سوى مرز
دين و نظام طبيعت - دكتر سيد حسين نصر استاد دانشگاه جورج واشنگتن، جديدترين كتاب خود را در 8 فصل منتشر كرد. اين كتاب با نگاهى جامع به بررسى مقام طبيعت در اديان گوناگون مى‌پردازد. اين كتاب پاسخ قانع كننده‌اى بر دو نگرش انديشمندان غربى بر بحران حاكم بر رابطه انسان و طبيعت است. دكتر محمد حسن فغفورى مترجم، اين كتاب اگر چه تحليل‌هاى اين كتاب را نمايى از حقيقت مى‌داند، اما معتقد است كه هيچ يك جامع و كامل نيست و بشر متجدد تقدس حيات را فراموش كرده و با بريدن از منشأ قدسى خود دچار سرشكستگى روحى و معنوى از خداى خود شده است.
گزيده هيجده كتاب به سه زبان - همزمان با گراميداشت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر نشر شاهد از مجموع 18 كتاب با موضوع دفاع مقدس و شهادت، گزيده‌هايى را به سه زبان انگليسى، فارسى و عربى منتشر كرد. از جمله عناوين كتاب‌ها سيره شهيد بهشتى، خرمشهر پايتخت جنگ، آيينه عشق، اسم من پلاك است، سيره شهيد رجايى را مى‌توان نام برد.
عدالت از منظر قرآن و نهج البلاغه - معاونت پژوهشى سازمان تبليغات اسلامى از تدوين كتابى با همين عنوان خبر داد. هدف از تدوين اين كتاب بهره‌گيرى اقشار جامعه از منبعى متقن از مبحث عدالت و توجه ويژه به »عدالت« در زندگى فردى، اجتماعى، سياست داخلى و سياست خارجى است.
جهانى شدن سياست و روابط بين الملل در عصر نوين - اين كتاب نوشته جان بيليس استيو اسميت با ترجمه ابوالقاسم راه‌چمنى در سه بخش، زمينه تاريخى، نظريه‌هاى سياست جهانى، و ساختارها و فرآيندها، درسى فصل توسط مؤسسه فرهنگى مطالعات و تحقيقات بين المللى ابرار معاصر به چاپ رسيده است.
آرامگاه اهل بيت در سوريه - روابط عمومى سازمان فرهنگ و ارتباطات با همكارى و رايزنى فرهنگى ايران در سوريه اين كتاب را به دو زبان فارسى و عربى با مقدمه وزير گردشگرى سوريه به چاپ رسانده است. اين كتاب توسط دكتر طيبه شهابى پژوهشگر سورى تأليف شده است.
سروش و آتش - اين كتاب با هدف آشنايى خوانندگان با طرح مكى و مختصرى از فلسفه و تاريخ و آيين زرتشت و نگاهى گذرا به زرتشت و تعاليم آن نوشته قاسم آزينى فرد به وسيله نشر آرويچ در 100 صفحه به قيمت 1200 تومان منتشر شد.

آن سوى مرزها
كتاب سياه كاخ سفيد - اين كتاب نوشته ويلهم دتيل نويسنده و روزنامه نگار آلمانى است كه از پشت پرده، سياست خارجى آمريكا را از آغاز دهه 50 قرن 20، تاكنون با صراحت پرده بر مى‌دارد. اين كتاب به سابقه مداخلات كاخ سفيد در مناطق مختلف دنيا و از جمله ايران، نيكاراگوئه، افغانستان، شيلى و حتى كودتاى 28 مرداد مى‌پردازد.
عقل و ارزش - مجموعه مقالات گردآمده از همايش فلسفه جوزف در دانشگاه نيويورك در كتابى تحت عنوان عقل و ارزش به وسيله دانشگاه آكسفورد به چاپ رسيده است. از جمله به عنوان اين كتاب عقل‌ها (جان بروم) عقل‌هاى فريبنده (جاناتان دنسى) ارزش‌هاى مشترك و چارچوبى براى عقلانيت عملى (مايكل براتمن) و... به وسيله جى‌والاس، ساموئل اسچفلر و ماكيل اسميت تدوين شده است.
استدلال‌هايى در باب استدلال‌ها - موريس فينوكهيار استاد فلسفه دانشگاه نواداى لاس و گاس، تا پاييز امسال كتابى را با همين عنوان با همكارى انتشارات دانشگاه كمبريج منتشر مى‌كند. اين كتاب مجموعه‌اى از مقالات پژوهشگران منطق غير صورى است كه با فصولى مانند منطق غير صورى و نظريه عقلانيت، روش شناختى منطق تجربى، نظريه‌پردازى در باب عقلانيت و استدلال در رويكرد تجربى به مطالعه عقلانيت و... به علاقمندان اين مباحث تقديم مى‌شود.
اصول اخلاقى و معرفت‌شناسى - »اهميت ارزش« عنوان كتابى است كه با محور قرار دادن اصول اخلاقى و معرفت‌شناسى با تأكيد بر يگانگى تفكر اخلاقى و تفكر در باب امور واقع به وسيله نيكولاس و رسچر و به وسيله انتشارات اونتوس و رلاگ به چاپ رسيده است.
فراز و فرود در نظريه انسجام - پروفسور اريك ولسون در كتابى به نام »عليه انسجام« از ابزارهاى نظريه احتمال و مدل سازى استفاده مى‌كند تا نقاط فراز و فرود نظريه انسجام را بررسى كرده و در اين راه از نظريات افرادى مانند سى لوييس و سى كودى بهره برده است اولسون كه استاد فلسفه دانشگاه لوند سوئد است اين اثر خود را به وسيله دانشگاه آكسفورد به چاپ رسانده است.
مفاهيم صدق - اين كتاب شامل 16 پرسش است كه مؤلف در اين كتاب در صدد است با مواجهه آراى بسيارى از بزرگان انديشه مانند ارسطو و رواقيان تمايزات جديدى را ميان نظريات صدق در مقام تحليل آن‌ها به وجود آورد و تقدم و برترى مفهوم صدق را نسبت به مفهوم توجيه نشان دهد. اين كتاب نوشته ولفگانگ كوهنه از سوى انتشارات دانشگاه آكسفورد به چاپ مى‌رسد.

در حاشيه كتاب و كتابخوانى
خليج عربى در يك كتاب تبليغاتى - دنياى انتخاب نام كتابى توريستى تبليغاتى است كه در آن توريست‌هاى كشورهاى ديگر را به ديدار از خليج عربى دعوت مى‌كند. در اين كتاب كه كشور امارات با هدف جلب توريست قصد معرفى زيبايى‌ها و ديدنى‌هاى كشور امارات را دارد، در 10 جاى مختلف از عبارت خليج عربى به جاى خليج فارس استفاده كرده است.
- نمايشگاه كتاب و آثار امام خمينى در مجلس - آثار و دست نوشته‌هاى حضرت امام و آثار مكتوب درباره امام و همچنين تابلوهاى نقاشى و عكس‌هايى از حضرت امام در اين نمايشگاه در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.
پژوهشگاه فرهنگ و انديشه و خريد 217 عنوان كتاب - اين پژوهشگاه اقدام به خريدارى 217 عنوان كتاب از نمايشگاه بين‌المللى كتاب امسال كرده است كه از مجموع اين عناوين 88 عنوان كتاب انگليسى 68 عنوان كتاب فارسى 61 عنوان عربى است كه بخش عمده خريد اين پژوهشگاه مربوط به حكمت، دين‌پژوهى و دو گروه معرفت‌شناسى و كلام است.
كتاب‌هاى جمع‌آورى شده نمايشگاه هجدهم - در نمايشگاه بين المللى كتاب امسال برخى از كتاب‌ها در طى روزهاى برگزارى نمايشگاه جمع آورى شد از جمله كتاب بوف كور، حاجى آقا (صادق هدايت) - نتايج انقلاب ايران (نيكى كدى) زهير(پائلوكوئيلو) رقص شيطان (متاليكا) و تعدادى كتاب در حوزه موسيقى بود.

نام کتاب : پگاه حوزه نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 158  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست