responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 6  صفحه : 14

اخبار



يادواره فقهى آيت الله العظمى بروجردى
به مناسبت سى امين سال درگذشت مرحوم آيت الله العظمى بروجردى ـ قدّس سرّه الشريف ـ يادواره فقهى اين فقيه بزرگ, طيّ دو روز و چهار جلسه در ارديبهشت ماه امسال برگزار شد.
در اين يادواره كه با حضور دهها تن از شخصيتهاى علمى و فقهى و صاحب نظران در مسجد امام خمينى شهر بروجرد برگزار شد, تنى چند از دانشمندان و شاگردان آن زعيم بزرگ سخنرانى كردند و به تبيين زواياى زندگى علمى و اخلاقى ايشان پرداختند.
اين يـــــــادواره با پيــــــــام رهبر معـــظم انقــــــلاب اســــــــلامى حضرت آيت الله خامنه اى ـ دام ظلّه العالى ـ كار خود را آغاز كرد. در قسمتى از پيام مقام معظم رهبرى آمده است:
علم و تقوا و اخلاق و روشن بينى و بزرگ منشى و كياست و نوآورى و جامع نگرى و خستگى ناپذيرى مردبزرگ و ذخيره الهى, چنان شخصيت ذوابعاد و عظيمى فراهم آورده بود كه نظير آن را در فقهاى صاحب نام و برخوردار از زعامت, به ندرت مى توان يافت… حوزه علميه تحت زعامت او پرورشگاه و خاستگاه افكار نو و گوهرهاى درخشانى شد كه به بركت آن در سالهاى بعد, نهضت روحانيت پى ريخته شد و حركتى كه در اوج آن انقلاب عظيم و شكوهمند اسلامى به رهبرى مجدّد بزرگ اسلام حضرت امام خمينى ـ قدّس الله نفسه الزكيه ـ بود, سر برآورد.
اين يادواره با صدور بيانيه اى به كار خود پايان داد. برگزارى چهارمين نمايشگاه بين المللى كتاب
چهارمين نمايشگاه بين المللى كتاب درهفدهم تا بيست و هفتم ارديبهشت سال جارى در تهران برگزار گرديد. اين نمايشگاه با عرضه 64 هزار عنوان كتاب و با مشاركت 920 ناشر داخلى و خارجى در محل دائمى نمايشگاهها آغاز به كار كرد. اين نمايشگاه كه به مدت ده روز فعاليت داشت, 320 ناشر داخلى با 12 هزار عنوان كتاب و 600 ناشر خارجى از سراسر جهان با 42 هزار عنوان در آن شركت داشتند. عناوين عرضه شده در اين نمايشگاه نسبت به سال گذشته بيشتر بود و از 42 هزار در سال گذشته به 64 هزار در سال جارى ارتقاء يافت.
نكته قابل توجه در چهارمين نمايشگاه بين المللى كتاب, اختصاص يك غرفه به فلسطين بود. در اين غرفه كتابهايى كه درباره فلسطين چاپ شده بود به نمايش و فروش گذاشته شد كه تعداد عناوين آن به چهارهزار مى رسيد. همچنين اين غرفه شامل دهها مجله و نشريه فلسطينى, تابلوهاى نقاشى و كاريكاتورهاى مربوط به فلسطين و لباس و صنايع دستى فلسطين بود.
ارزيابى دقيق چگونگى اين نمايشگاه و سمينارها را اين زمان بگذار تا وقت دگر.
به هرحال برگزارى آن تلاشى است سودمند كه در آن ترديدى نيست. افقهاى تازه اى از دانش را به روى محققان و پژوهندگان مى گشايد و آنان را با فضاهاى علمى جديدى آشنا مى كند. امّا اينك از يك نكته نمى توان گذشت و آن اينكه :
برخى از ناشران بيروتى كه بازار كتاب ـ به ويژه كتابهاى دوره اى را ـ داغ ديده اند به چاپهاى مجدّد و انباشته از اغلاط برخى كتابها دست زده, در نمايشگاه عرضه مى كنند. وزارت ارشاد بايد جداً جلوى ورود اين گونه كتابها را بگيرد. به عنوان نمونه مى توان از اين كتابها ياد كرد: جواهر الكلام در 17 جلد, مكاسب و رسائل شيخ و … . كنگره بررسى افكار استاد مطهرى در دمشق
كنگره بين المللى بررسى انديشه هاى استاد شهيد مرتضى مطهرى در تالار كتابخانه بزرگ آلاس دمشق در ارديبهشت ماه سال جارى برگزار گرديد. اين كنگره كه با پيام حجت الاسلام و المسلمين دكتر خاتمى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى گشايش يافت, به مدت سه روز ادامه داشت.
در اين كنگره متفكران و دانشمندان از كشورهاى ايران, سوريه, فلسطين, لبنان, مصر و عربستان درباره شخصيت و انديشه استاد مطهرى به سخنرانى پرداختند. برخى از سخنرانان اين كنگره عبارت بودند از: دكتر عبدالكريم الاشتر استاد دانشگاه حلب, علامه سيدمحمدحسين فضل الله از روحانيون برجسته و مجاهد لبنان, دكتر صهيب شاهى استاد دانشگاه حلب. باران مطبوعات در سال 1369
رشد مطبوعات در سال 1369 بسيار بيشتر از رشد آن در سالهاى پيش بوده است. در سال گذشته دهها مجله براى نخستين بار منتشر شد. اغلب اين نشريات در مسائل فرهنگى و ادبى بوده است و حداكثر پنج نشريه با مشى سياسى منتشر شد. آينه پژوهش در صفحات ويژه اخبار خود به علّت حجم گسترده اين نشريات نتوانست گزارشى از انتشار يكايك آنها عرضه كند. اميد است انتشار اين جرايد در ارتقاء سطح فرهنگى جامعه مؤثر افتد و كليه جرايد در فضايى آزاد و سالم به فعاليتهاى خود ادامه دهند و مايه (فاستبقوا الخيرات) گردند. عناوين برخى نشريه هايى كه در سال گذشته منتشر شده, عبارت است از:
آينه انديشه, آينه اقتصاد, آرمان, بيان, پانزده خرداد, خاوران, رسانه, ارغوان, رسالة القرآن, فرجاد, ايرانمهر, فصلنامه كتاب, كِلك, گردون, گل آقا, مسجد, ندا, نامه فرهنگ, رونق, سلام بچه ها, گلك, گنجينه, گزارش فيلم, تماشاخانه, تدبير و ميراث فرهنگى.
* حجت الاسلام و المسلمين احمد مطهرى به سال 1317 در ساوه متولد شد و پس از گذراندن دوره مقدماتى دروس حوزه در آن ديار, روانه حوزه علمــيه قم گرديد و دوره سطح را در آنجا به پايان رسانيد و سپس در درس خارج آيات عظام بروجردى, امام خمينى, خوئى و شاهرودى در قم و نجف حضور به هم رسانيد. آن مرحوم سالها با مؤسسه در راه حق در قم همكارى مى كرد و در ساوه اقدام به تأسيس حوزه علميه ولى عصر و كتابخانه و ديگر مؤسسات عام المنفعه كرد.
برخى از آثار مرحوم حجت الاسلام و المسلمين مطهرى بدين قرار است: تحرير الوسيلة, طرحهاى رسالت, روابط در جامعه اسلامى, زمامدارى امام مجتبى, شفاعت, علم پيامبر و امام, نماز جمعه و جهاد.
آن مرحوم در اسفند سال 1369 بدرود حيات گفت.

* استاد مهرداد اوستا, شاعر و بزرگترين قصيده سراى معاصر در هفدهم ارديبهشت سال جارى بدرود حيات گفت. مرحوم مهرداد اوستا (كه نام اصليش محمدرضا رحمانى بود), در سال 1308 در بروجرد از مادر بزاد. وى از عنفوان جوانى به مطالعات و فعاليتهاى ادبى پرداخت و از همان آغاز استعدادى شگرف از خود نماياند. او يك چند مدتى به معلمى در اهواز پرداخت و سپس در اواخر دهه بيست به تهران آمد و با شركت در انجمنهاى ادبى و شعرخوانى به محضر استادانى چون محمدعلى ناصح راه يافت. مرحوم استاد اوستا در دانشكده هنرهاى زيباى تهران سالها به تدريس پرداخت و از سال 1362 عهده دار رياست شوراى شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى بود.
از مهرداد اوستا در حدود بيست تأليف و تحقيق در زمينه شعر و ادب فارسى به جاى مانده است. عناوين برخى از آثار او عبارت است از: شراب خانگى, تيرانا, ترس محتسب خورده, پاليزبان, روش تحقيق در دستور زبان فارسى, امام: حماسه اى ديگر.

* دكتر احمد طاهرى عراقى در سال1322 در اراك متولد شد و تحصيلات ابتدايى و دبيرستان را در همان شهر به پايان رسانيد و در ضمن آن به تحصيل علوم دينى پرداخت و اصول و فقه و كلام را در حوزه علميه اراك آموخت.
مرحوم دكتر طاهرى تحصيلات دانشگاهى خود را در رشته ادبيات فارسى دانشگاه تهران تا مرحله فوق ليسانس ادامه داد وسپس براى ادامه تحصيل به دانشگاه ادينبورگ در انگلستان رفت و در رشته ادبيات عرب و معارف اسلامى به اخذ دكترا نائل آمد.
دكتر طاهرى سالها در مركز خدمات كتابدارى اشتغال داشت و مقدمه عالمانه وى برگسترش رده اسلام BP براى رده بندى كنگره امريكا از يادگارهاى آن دوره از خدمات علمى و فرهنگى ايشان است. وى از شاگردان خاص مرحوم جلال الدين همائى بود و در دانشكده الهيات دانشگاه تهران عهده دار تدريس در رشته كلام بود. سرپرستى علمى بنياد دائرة المعارف اسلامى از مسؤوليتهاى خطير مرحوم دكتر طاهرى عراقى بود كه جلد اوّل دانشنامه جهان اسلام از آن مركز چندى پيش منتشر شد.
از دكترطاهرى مقالات متعددى در مجله هاى نشر دانش, معارف و دانشنامه جهان اسلام منتشر شده است. عمر وى كوتاه و پربركت بود و سرانجام در ارديبهشت ماه سال جارى رخ در نقاب كشيد.

* استاد عبد الرحمن شَرَفـكَندى (هه ژار), در سال 1300شمسى در شهرستان مهاباد به دنيا آمد. وى فرزند ملا محمّد شرفكندى بود و تا هفده سالگى به دروس طلبگى اشتغال داشت. هه ژار سالهاى متمادى از حيات خود را وقف مبارزات سياسى براى احقاق حقوق مردم كردستان نمود و در اين راه متحمل صدمات فراوان گرديد. وى در كنار مبارزات سياسى عليه رژيم شاه, هيچگاه از تحقيق و تأليف فارغ نبود. مرحوم هه ژار, مسلمانى نيكوسيرت و فروتن و داراى فضايل اخلاقى بود. وى مترجمى زبردست و در شمار دو ـ سه تن از شاعران بزرگ كُرد بود. شمار برخى از آثار وى عبارت است از:
1. ترجمه قرآن كريم به كُردى كه در دست چاپ است.
2. ديوان اشعار به نام (بوكوردستان) (براى كردستان) كه در سالهاى 1969.1966 دو بار در بغداد به چاپ رسيد.
3. ترجمه كتاب قانون ابن سينا در هفت مجلد كه توسط انتشارت سروش منتشر شد.
سرانجام استاد شرفكندى در اسفند سال 1369 در شهر كرج به رحمت ايزدى پيوست. پيكر آن مرحوم به مهاباد انتقال داده و در گورستان بداغ سلطان به خاك سپرده شد.


نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 6  صفحه : 14
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست