responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 47  صفحه : 15

نامه ها


سردبير محترم مجله وزين آينه پژوهش, دام افاضاته
بعد از سلام و ضمن امتنان از درج مقالات مشبع و منسجمى چون (نقد نكته اى از يك كتاب) به قلم آقاى سردارى نيا در شماره 45 در مقاله معنون به (كتاب شناسى حسام الدين خوئى) اديب و شاعر برجسته وليكن گمنام قرن هفتم, نوشته محقق ارجمند آقاى على صدرائى خوئى به مواردى برخوردم كه توضيح اهم آنها به قرار زير است:
الف: در قسمت مربوط به (حاكمان عصر حسام الدين) كه يكى از آنان با او همنام بوده, نحوه جملات نخستين طورى است كه خواننده خيال مى كند حسام الدين خوئى پدر (مظفرالدين يولق ارسلان) كه ملقب به (ابوالحرب) بوده است, مى باشد. از طرف ديگر قبيله (قايى) كه يولق ارسلان و پدرش (حسام الدين آلپ يورك) و همچنين (ناصرالدين محمود) پسر يولق ارسلان بآن قبيله منتسب هستند, به صورت (قابى) (بر وزن (آبى)) آورده شده كه اشتباه است. يادآورى مى شود كه قبيله (قايى) يكى از بيست وچهار قبيله (اوغوز) مى باشد كه در جامع التواريخ خواجه رشيدالدين فضل الله و شجره تراكمه ابوالغازى بهادرخان به تفصيل از آنان سخن رفته و در مقدمه (كتاب دده قور قود علي§ لسان طائفه اوغوزان) به قبيله قايى اشاره شده است.
ب: در مورد آثار قلمى حسام الدّين خوئى آمده است كه: (اين آثار به نظم و نثر فارسى است…) در حالى كه در سطور بعدى در مورد يكى از اين آثار مى خوانيم: (تحفه حسام فرهنگ منظوم تركى به فارسى است.) كه اين جمله با جنبه اشتمالى جمله قبلى منافات دارد. به عبارت ديگر شكننده دايره شمولى آن است!
حال, اگرچه نوبت به هم خورد سوزنى به خود بزنيم و بگوييم: آنچه به سالى چند پيش از اين, طى نامه اى از اين جانب (در شماره 24) فروردين ـ ارديبهشت 1373, آينه پژوهش صفحه 118) آمده است, داير بر اينكه جلد اوّل كتاب (مطرح الانظار فى تراجم اطباء الاعصار) تأليف ميرزا عبدالحسين خان فيلسوف ابن حاج ميرزا محمد حسن مجتهد زنوزى تبريزى در تبريز چاپ سنگى شده, اشتباه است. صحيح آنكه مرحوم مدرس در ريحانة الادب از نوع چاپ كتاب مزبور سخنى نگفته و اشتباه ناشى از اين قلم بوده است! با اعتذار و تشكر
بهرام حق پرست مديريّت محترم مجله شريفه آينه پژوهش
با عرض سلام و دعاى موفقيّت براى شما و همكاران دانشور, خواهشمندم اين توضيح را در رابطه با مقاله (نگاهى به كتاب نتيجةالدوله) در شماره 46 يا 47 درج فرماييد:
بخشى از كتاب نتيجةالدوله ـ يعنى سه رساله موجود در نسخه كتابخانه مركزى آستان قدس ـ به سال 1350ش با مقدمه و تعليقات عالمانه اديب و دانشمند فقيد, شادروان استاد محمد تقى بينش, در شمار انتشارات بنياد فرهنگ ايران چاپ شده است. اميد است پژوهشگران عاليقدر به نسخه كامل اين كتاب دست يابند و آن را با تصحيح و تحقيق در معرض استفاده همگان قرار دهند. با احترام
محمد آصف فكرت

نام کتاب : آیینه پژوهش نویسنده : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    جلد : 47  صفحه : 15
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست