responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 50  صفحه : 80

طلوع فجر است، بر آن شدم كه در اين زمينه به دوست عزيزم، شيخ عبدالوهّاب ابراهيم ابو سليمان، از علماى بزرگ مكه مكرمه، نامه‌اى بنويسم و طىّ آن از دليل اين مطلب سؤال كنم. او در پاسخ، دليل جواز اين عمل را روايتى كه در صحيح بخارى وارد شده، ذكر كرد:

«لايمنعنّ أحدكم ـ أوأحداً منكم ـ اذانُ بلال من سحوره، فإنّه يؤذّن بليل، ليرجعَ قائمكم و لينبّه نائمكم، و ليس أن يقول: الفجر، أو الصبح...» (1)؛ اذان بلال مانع شما از خوردن سحرى نشود؛ زيرا هنوز شب است كه او اذان مى‌گويد تا كسانى كه به نماز مشغولند دست بكشند و كسانى كه خوابند بيدار شوند. وى نمى‌گويد: فجر دميد يا صبح شد ... .

اينك براى روشن شدن موضوع، به بررسى سخنان فقها و رواياتى كه در اين زمينه وارد شده، مى‌پردازيم.

شيخ طوسى(ره) مى‌گويد:

گفتن اذان قبل از طلوع فجر جايز است، اما شايسته است كه پس از طلوع فجر اعاده شود. شافعى نيز چنين گفته، با اين تفاوت كه وى اضافه كرده: سنت پيامبر(ص) گفتن اذان صبح قبل از طلوع فجر است، بهتر است پس از طلوع فجر نيز اعاده شود، اما اگر اعاده نشد و به همان اذان اوّل اكتفا شد، كافى است. مالك، اهل حجاز، اوزاعى، اهل شام، ابويوسف، داوود، احمد، اسحاق و ابو ثور هم همين را گفته‌اند. گروهى هم گفته‌اند: جايز نيست كه براى اذان صبح همچون ديگر نمازها، قبل از دخول وقت آن اذان گفته شود. ثورى، ابوحنيفه و اصحاب او چنين گفته‌اند. (2)

علامه حلّى (ره) گفته است:

به دليل اجماع علماى اسلام، در غير از نماز صبح، گفتن اذان قبل از دخول


(1) صحيح بخارى، ج1، ص153، باب الاذان قبل الفجر.
(2) الخلاف في الأحكام، ج1، ص269.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 50  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست