responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 20  صفحه : 80

روى كليه ادواتى كه كاربرد حرام دارند و براى مقاصد حرام ساخته شده‌اند، حرام بوده و هر گونه درآمد به واسطه آنها و هر نوع تصرف در آنها جهت آن مقصود، حرام مى‌باشد. فقها انواع مختلف ادوات لهو و لعب همچون عود، تار و غير اينها را از جمله آلات فوق الذكر برشمرده‌اند.

درآمد به واسطه هر چيز كه خداوند آن را حرام گردانيده و دستور به ترك آن داده و همچنين هر گونه تصرف در چنين اشيايى، حرام است. يكى از اين محرمات شراب است ...

يكى ديگر از اين محرمات ساختن كليه آلات لهو و لعب همچون عود، تار و ديگر اباطيل؛ و تجارت و كسب درآمد به واسطه آنهاست كه حرام و ممنوع مى‌باشد. ساختن بت، صليب، مجسمه، شطرنج، نرد و انواع ديگر قمار حتى بازى كودكان با گردو و تجارت با اين امور و تصرف در آنها و كسب به واسطه آنها حرام و شرعاً ممنوع مى‌باشد. (2)

محقق حلى در شرايع مى‌گويد:

نوع دوم از محرمات، مواردى هستند كه كاربرد حرام داشته و براى مقاصد حرام ساخته شده‌اند. مانند ادوات لهو همچون عود، نى و هياكلى كه براى پرستش ساخته مى‌شوند.(پرستشى كه بدعت است) از قبيل صليب، بت و همچنين آلات قمار مانند نرد و شطرنج.

صاحب جواهر در ذيل عبارت فوق مى‌نويسد:

... و مانند اينها كه حرامند و تاكنون مخالفى در اين حكم از هيچ فقيهى نديده‌ام، بلكه اجماع محقق و محصل و همچنين نصوص رسيده از معصومان موءيد آن است. (3)

علامه در قواعد مى‌نگارد:

قسم دوم از محرمات، كليه اشيايى است كه كاربرد حرام دارند و براى


(2) ص363.
(3) ج22، ص25.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 20  صفحه : 80
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست