مقاصد حرام ساخته شدهاند؛ مانند ادوات لهو از قبيل عود؛ و همچنين آلات قمار همچون شطرنج، اربعة عشر؛ و نيز هيكل هاى پرستش مانند بت.
در مفتاح الكرامه (شرح قواعد) در ذيل عبارت فوق آمده است:
در مقنعه بر حرمت ساختن اين اشياو كسب درآمد به واسطه آنها و هر گونه تصرف در آنها، تصريح شده است. عبارت سرائر نيز همين مطلب را افاده مىكند؛ زيرا اين امور را در هر حال، ممنوع شرعى مىداند. در المراسم العلويه و شرايع و المختصر النافع و دو جا از تذكرة و در تحرير، ارشاد، دروس، لمعه، كفاية الطالبين و ... بر حرمت درآمد به واسطه اشياء مزبور، اشاره شده و در منتهى المطلب اختلافى نبودن مسأله يادآورى شده است. ... و در غنيه اجماعى بودن مسأله تأييد شده؛ و در حدائق هر گونه اختلافى ميان فقها در اين مورد نفى شده است. در رياض المسائل نيز ادعاى اجماع شده است. (4)
در مستند العروة الوثقى آمده است:
يكى از آن موارد، اشيايى است كه منفعت و كاربرد حرام دارد مانند آلات لهو از قبيل دايره، نى، فلوت، تار و ... و ميان فقها مخالفى در حرمت خريد و فروش اين اشياو كسب درآمد به واسطه آنها وجود ندارد. و نقل اجماع در اين مسأله، همچنان كه گفته شده، به حد استفاضه رسيده است، بلكه مسأله به اجماع محقق، اجماعى است. و همين اجماع به علاوه آن روايتى كه از تحف العقول نقل كرديم، دليل بر حكم فوق است. (5)
شيخ انصارى در مكاسب آورده
(4) مفتاح الكرامه، كتاب التجارة ،ص31. (5) ج2، ص335.