responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 15  صفحه : 8

در روايت مرسله صفوان آمده است:

المرجوم يفرّ من الحفيرة فيطلب؟ قال: لا ولا يعرض له إن كان أصابه حجر واحد لم‌يطلب، فإن هرب قبل أن تصيبه الحجارة ردّ حتى يصيبه ألم العذاب.

از امام(ع) پرسيده شد: اگر محكوم به رجم از گودال فرار كرد، آيا بايد برگردانده شود؟ امام(ع) فرمود: نه و اگر حتى يك سنگ هم به او اصابت كرده باشد، برگردانده نمى‌شود. اگر قبل از اصابت سنگ فرار كرد، بايد برگردانده شود تا درد عذاب را بچشد. (8)

در تعبير ديگرى آمده است:

وإن لم يكن أصابه ألم الحجارة ردّ.يعنى اگر درد سنگ را نچشيد بايد برگردانده شود. (9)

در باب پانزدهم از ابواب حد قذف، روايات پرشمارى دلالت بر آن دارند كه در حد زنا، ضربه‌ها شديدتر از حد شرابخوارى و در حد شرابخوارى شديدتر از حد قذف و در حد قذف، شديدتر از تعزير بايد باشد. واضح است كه منظور از شدت ضربه چيزى نيست جز شديدتر كردن درد و آزار.

در روايت معتبر حسين‌بن علاء در مورد كسى كه در خواب با مادر شخص ديگرى محتلم شده و سپس خبر احتلام خود را به گوش آن شخص رسانده بود، آمده است:

قال اميرالمؤمنين(ع): إنّ في العدل إنْ شئت جلّدت ظلّه فإن الحلم انّما هو مثل الظلّ و لكنّا سنوجعه ضرباً و جيعاً حتى لايؤذي المسلمين، فضربه ضرباً وجيعاً.

حضرت امير فرمود: عدالت آن است كه اگر بخواهى مى‌توانى سايؤ او را شلاق بزنى، زيرا احتلام مثل سايه است؛ ولى ما او را تنبيه دردناكى خواهيم كرد تا از اين پس مسلمانان را نيازارد. سپس او را به طور دردناكى زد. (10)


(8)همان، ص 377، حديث 3.
(9)همان، حديث 5.
(10)همان، ص 458، باب 24 حد قذف، حديث 1.


نام کتاب : فقه اهل بیت علیهم السلام - فارسی نویسنده : موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی    جلد : 15  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست