ديدگاه اسلام در مورد اين برترىجويىها بسيار روشن است. قرآن كريم با اين تفكرات تبعيضآميز و انديشههاى خرافى متعصبانه، به شدت مبارزه كرده و آيات فراوانى را به مبارزه با اين افكار باطل اختصاص داده است. خداوند با هيچ كس رابطه خويشاوندى ندارد. برترى افراد در پيشگاه خداى متعال تنها در سايه تقوا است و همه انسانها از يك پدر و مادر هستند: يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنكُمْ مِنْ ذَكَر وَ أُنْثَى وَ جَعَلْنكُمْ شُعوُباً وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَيكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ[1]؛ اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفريديم، و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست، بىترديد، خداوند داناى آگاه است.
احتمال دوم در مورد عدم حاكميت انسان بر انسان ديگر اين است كه عملا هيچ كس نبايد متصدى حكومت شود. اين تفكر، كه يك «تفكر آنارشيستى» است، معتقد است نه تنها هيچ كس حق حكومت ندارد، بلكه در عمل هم هيچ كس نبايد متصدى حكومت بر انسانها شود و انسانها بايد سعى كنند از طريق «رفتارهاى اخلاقى» و «همكارى و همزيستى» جامعه خويش را اداره كنند. بنابراين تفكر آنارشيستى، لااقل به عنوان يك آرمان، در «نفى حكومت» خلاصه مىشود.
احتمال سوم در مورد عدم حقِ حاكميت اين است كه هيچ كس اصالتاً داراى حق حكومت
[1] حجرات (49)، 13؛ نيز در نفى قومگرايى و نژادپرستى روايات زيادى وارد شده است كه فقط به دو نمونه اشاره مىشود: الف) قال رسول الله(صلى الله عليه وآله): يا أَيُّها النّاسُ! اَلا اِنَّ رَبَّكُمْ واحدٌ و اِنّ آبائَكُم واحدٌ، اَلا لا فَضلَ لعربى على عجمى و لا لعجمى عَلى عَربى، وَ لا لاَِسْوَدَ عَلى اَحْمَرَ و لا لاَِحْمَرَ عَلى اَسْوَدَ اِلاّ بالتقوى؛ اَلا هل بلغتُ؟ قالوا: نعم! قال: لِيبلُغَ الشاهدٌ الغائبَ، (تفسير نمونه، ج 22، ص 201 ـ 202، از تفسير قرطبى، ج 9، ص 62 ـ 61)؛ پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در سرزمين «مِنا» در حالى كه بر شترى سوار بود رو به سوى مردم كرد و فرمود: اى مردم! بدانيد خداى شما يكى است و پدرتان يكى، نه عرب بر عجم برترى دارد و نه عجم بر عرب، نه سياه پوست بر گندم گون و نه گندم گون بر سياه پوست مگر به تقوا؛ آيا من دستور الهى را ابلاغ كردم؟ همه گفتند: آرى! فرمود اين سخن را، حاضران به غايبان برسانند. ب) پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)فرمود: «هر كس در قلب خودش، ذرّهاى قومگرايى داشته باشد، خداوند روز قيامت او را با اعراب جاهليت مبعوث خواهد نمود.»، اصول كافى، ج 2، ص 308، باب العصبية.