نام کتاب : در جستجوي عرفان اسلامي نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 80
خدا اختصاص دهد بسيار خوب است، آن هم به اين شرط كه مزاحم با تكليف واجبش نباشد. اگر كسى راست مىگويد و خيلى علاقهمند است به خدا توجه كند، نيمههاى شب و دو ثلث از شب گذشته، از بستر گرم برخيزد، نماز بخواند و سر به سجده بگذارد و در آن حال توجهش را از همه چيز قطع كند و روى دلش را تنها متوجه خدا نمايد. پس از آن نيز بايد توجه داشته باشد كه گرچه شب زندهدارى و راز و نياز سحرگاهى يكى از بهترين راههاى ارتباط با خدا و توجه به مبدأ هستى است؛ ولى همه زندگى شب زندهدارى نيست. اسلام دستور نمىدهد شب تا صبح احيا بگير و بعد صبح تا شب را به خواب و استراحت بپرداز! اگر چنين باشد پس چه وقت به كسب علم و دانش بپردازد؟ چه وقت جهاد كند و امر به معروف و نهى از منكر نمايد؟ كسب مال حلال و تأمين زندگى خود يا رسيدگى به مستمندان و درماندگان چه مىشود؟ آيا عرفان به معناى شب تا صبح عبادت كردن و صبح تا شب لميدن و آرميدن و دل خوش داشتن به گناه نكردن است؟! به فرض كه با پيش گرفتن چنين رويّهاى هيچ معصيتى از انسان صادر نشود؛ ولى آيا اين گناه نكردن ارزش محسوب مىشود؟ كسانى كه چنين رويّههايى در عرفان دارند، بعضاً مرام و مسلكشان اينگونه است كه مىگويند، پس از چند صباحى اينگونه عبادت كردن و معصيت نكردن، فرد واصل الى الله مىشود و به مقام «انسان كامل» مىرسد و به حقيقت حق نايل مىگردد. در اينجا است كه از عالم تكليف گذر مىكند و همه چيز براى او تمام مىشود و ديگر هيچ تكليفى متوجه او نيست!
به راستى آيا چنين است؟! اگر مسأله به اين سادگى بود پس چرا خود ائمه و انبيا(عليهم السلام)كه راه را بهتر از ما مىدانستند، خود را به آب و آتش مىزدند؟ اگر چنين بود، امام حسين(عليه السلام) به جاى آنكه به كربلا بيايد و خود و عزيزانش كشته شوند و اهل بيتش به اسارت بروند، به گوشهاى مىرفت و تنها عبادت مىكرد و ذكر مىگفت؛ پس چرا چنين نكرد؟
از اين رو با نگاه به رفتار و زندگى اهلبيت(عليهم السلام) درمىيابيم كه راه كامل شدن و به
نام کتاب : در جستجوي عرفان اسلامي نویسنده : مصباح یزدی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 80