نَطَقَتْ بِتَوْحيدِک صادِقَه، وَبِشُکرِک مادِحَه، وَعَلى قُلُوبٍ اعْتَرَفَتْ بِاِلهِيَّتِک مُحَقِّقَه، وَعَلى ضَمآئِرَ حَوَتْ مِنَ الْعِلْمِ بِک حَتّى صارَتْ خاشِعَه، وَعَلى جَوارِحَ سَعَتْ اِلى اَوْطانِ تَعَبُّدِک طآئِعَه، وَاَشارَتْ بِاسْتِغْفارِک مُذْعِنَه؟ ما هکذَا الظَّنُّ بِک، وَلا اُخْبِرْنا بِفَضْلِک عَنْک يا کريمُ؛[1] «مولاي من، آيا تو آتش خشم و عذابت را مسلط ميسازي بر رخسارههايي که در پيشگاه عظمت تو به سجده درآمدهاند؟ و بر زبانهايي که صادقانه به يکتايي تو و به حمد و سپاس تو گويا گشتهاند؟ و بر دلهايي که به يقين به خدايي تو اعتراف دارند؟ يا بر آن جانهايي که از علم و معرفت تو آکندهاند و در نتيجه، در پيشگاه جلال تو خاضع و خاشع گشتهاند؟ يا بر آن اعضا و جوارحي که مشتاقانه و بيصبرانه به مکانهاي عبادت و ابراز اطاعت تو ميشتابند؟ و با اعتقاد کامل از تو آمرزش ميطلبند؟ هرگز اين گمان به تو نميرود که اين بندگان را بسوزاني و از فضل و کرم تو چنين خبري به ما نرسيده است».
خداوند و دعوت بندگان گنهکار بهسوي خويش
در قرآن، روايات و بهخصوص در احاديث قدسي فراوان بندگان گنهکار بهسوي خداوند دعوت شدهاند که برخي از آن دعوتها شگفتي انسان را برميانگيزاند. بهعنوان نمونه خداوند ميفرمايد: وَاسْأَلُواْ اللّهَ مِن فَضْلِهِ إِنَّ اللّهَ کانَ بِکلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛[2] «و از فضل خدا درخواست کنيد که خدا به هر چيزي داناست».
در آيه ديگر خداوند گنهکاران را به رحمت خويش فرا ميخواند و آنان را از