براساس رواياتى، مقصود از «عشيرتك الأقربين» در آيه 214 شعراء (26)
بنىعبد مناف دانسته شده و پيامبر (ص) نخست، مأمور به دعوت ايشان شده است. [1] نيز در پى تفاخر آنان با بنىسهم،
نسبت به جمعيّت طايفه خويش آيات 1- 2 تكاثر (102) نازل شد و آنان را نكوهش كرد. [2] همچنين مقصود از قريش در آيه 1 قريش
(106) بنىعبد مناف دانسته شده است. [3]
بنىعمرو بن عمير
بنىعمرو بن عمير، پسران عمرو بن عمير (حبيب، مسعود، عبدياليل، ربيعه
و كنانه) تيرهاى از قبيله ثقيف بودند. [4] برخى مفسّران، نزول آيات 278- 279 بقره (2) را درباره آنان
دانستهاند كه در بين آنها رباخوارى رواج داشته و خداوند آنان را از اين عمل برحذر
داشت. [5] براساس روايتى از مُقاتل، آيه 22
انشقاق (84) درباره بنىعمرو بن عمير نازل شد كه به واسطه تكذيب آيات الهى، خداوند
آنان را به عذابى دردناك وعده داد. [6]
بنىغطفان---) غطفان
بنىغِفار
بنىغِفار، تيرهاى از قبيله كنانه و ساكن در نزديكى مدينه بودند. [7] برخى مفسّران، نزول آيه 11 احقاف (46)
را درباره اسلام آوردن بنىغِفار به دعوت ابوذر و مورد تمسخر قرار گرفتن آنان از
سوى قريش دانستهاند. [8] نيز
آيه 99 توبه (9) درباره ايمان بنىغفار و برخى قبايل ديگر نازل شده است. [9] گفته شده: آيات 90 و 120 توبه (9) در
نكوهش آنان نازل شده كه با بهانهجويى، قصد سرپيچى از شركت در جنگ تبوك را
داشتهاند. [10] همچنين آيات 101- 102 توبه (9) در
مورد نفاق
[1] جامعالبيان، ج 11، جزء 19، ص 844؛ الجامع لأحكام القرآن،
قرطبى، ج 13، ص 96.