آنان [1]
و 11 فتح (49) درباره تخلّف آنان از فرمان پيامبر (ص) مبنى بر شركت در عمره نازل
شده است. [2]
بنىقريظه
بنىقريظه، [گروهى از يهوديان ساكن مدينه بودند] كه در جنگ احزاب،
پيمان خود را با مسلمانان شكسته، به مشركان پيوستند. پس از جنگ احزاب و عقبنشينى
خفّتبار مشركان قريش، جبرئيل بر پيامبراكرم (ص) نازل شد و فرمان خداوند را مبنى
بر يكسره كردن كار يهود بنىقريظه به وى ابلاغ كرد.
[3]
اسارت بنىقريظه---) همين مدخل، غزوه بنىقريظه
اعتراف بنىقريظه---) همين مدخل، بنىقريظه و محمّد (ص)
اموال بنىقريظه---) همين مدخل، غزوه بنىقريظه
بنىقريظه در غزوه احزاب
1) ائتلاف بنىقريظه با يهوديان ديگر و مشركان مكّه بر ضد مسلمانان
در جنگ احزاب، زمينهساز وحشت مسلمانان:
إذ جاءوكم مّن فوقكم ومن أسفل منكم وإذ زاغت الأبصر وبلغت القلوب
الحناجر ....[4]
احزاب (33) 10
2) شركت يهود بنىقريظه در جنگ احزاب به همراه ديگر يهوديان و
مشركان، زمينهساز ترديد و سوءظن برخى مسلمانان نسبت به وعدههاى الهى:
إذ جاءوكم مّن فوقكم ومن أسفل منكم ... وتظنّون باللّه الظّنونا.
احزاب (33) 10
بنىقريظه و محمّد (ص)
3) اعتراف يهود بنىقريظه به حقّانيت پيامبراكرم (ص) و انطباق
نشانههاى پيامبر موعود بر وى:
وإذا لقوا الّذين ءامنوا قالوا ءامنّا وإذا خلا بعضهم إلى بعض
قالوا أتحدّثونهم بما فتح اللّه عليكم ....[5]
[4] طبق شواهد تاريخى، رخداد غزوه احزاب با يهوديان بنىقريظه و
بنىنضير و غطفان و نيز مشركان مكّه به وجود آمد. «من فوقكم» اشاره به طايفههاى
يهود است كه از بخش شرقى مدينه هجوم آوردند و «من أسفل منكم» اشاره به مشركانى است
كه از بخش غربى مدينه به آن ديار هجوم آوردند. (مجمعالبيان، ج 7- 8، ص 532)
[5] طبق يك قول، شأن نزول آيه مربوط به بنىقريظه است.
(مجمعالبيان، ج 1- 2، ص 286) و جمله «أتحدثونهم ...» دلالت دارد كه مقصود از
«ءامنا»، بيان ويژگيهاى پيامبر موعود در تورات و تطبيق آن بر رسولاكرم (ص) است.
بنابراين، «ءامنا» يعنى، ما تصديق مىكنيم كه محمّد (ص) همان پيامبر موعود است و
ويژگيهاى بيان شده بر او تطبيق مىكند. همچنين منظور از «فتح اللَّه عليكم» مطلع
شدن آنان از اوصاف پيامبراكرم (ص) به وسيله تورات است. (روحالمعانى، ج 1، جزء 1،
ص 472؛ الميزان، ج 1، ص 214)