8) عدم تفصيل و تفكيك قرآن در «امّالكتاب» پيش از نزول آن:
انّا جعلناه قرءنا عربيّا ...* وإنّه فى أمّ الكتب لدينا لعلىٌّ حكيم.[5]
زخرف (43) 3 و 4
امّ كُجّه
امّ كُجّه انصارى، همسر اوس بن ثابت انصارىاست. [6] برخى مفسّران، نزول آيات 7 و 11 نساء
(4) را در پى شِكوه وى به پيامبر (ص)، مبنى بر محروم شدن او و دخترانش از ارث
شوهرش دانستهاند. [7]
[1] از «عنده» استفاده مىشود كه كسى غير از خداى متعال از
محتويّات امّالكتاب اطّلاع ندارد.
[2] «امّالكتاب»، كتابى است كه حوادث و كاينات در آن موجودند.
(مجمعالبيان، ذيل آيه)
[3] مقصود از «امّالكتاب» در آيه ياد شده آياتى است كه مرجع
تفسير متشابهاتاند. (روحالمعانى، ذيل آيه)
[4] از رسول خدا (ص) روايت شده است كه دو كتاب وجود دارد: يكى
«لوح محو و اثبات» كه غير از امّالكتاب است ... و ديگر «امّالكتاب» كه چيزى در
آن تغيير داده نمىشود. (نورالثقلين؛ مجمعالبيان، ذيل آيه)
[5] وصف «حكيم» براى «امّالكتاب» بيانگر آن است كه قرآن در لوح
محفوظ بدون تفصيل و تجزيه است. (الميزان، ذيل آيه)