[1] برداشت براساس اين احتمال است كه ضمير در «ردّوها» به
«الصّافنات الجياد» برگردد.
[2] براى «عشىّ» معانى گوناگونى ذكر شده است: 1. مابين زوال تا
غروب؛ 2. از زوال تا صبح روز بعد؛ 3. آخر روز. مطلب ياد شده براساس معناى اوّل و
با توجّه به رجوع ضمير «توارت» به «شمس»، استفاد شده است.
[3] مقصود از «والعاديات» به قرينه «فالمغيرات» و «فوسطن» اسبهاى
جنگى است. (الميزان، ذيل آيه)
[4] در روايتى از على (ع) نقل شده است: بازديد سليمان (ع) از
اسبان، براى آمادهسازى اسباب جهاد بوده است. (مجمعالبيان؛ نورالثقلين، ذيل آيه).
[5] ضمير «به» يا به «عدو» و يا «صبح» برمىگردد كه در هر صورت،
اسبان در جمع و وسط قرار مىگيرند؛ نه اينكه محاصره مىكنند.