responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 74

9) حرمت تعيين سهام گوشت حيوان به وسيله تيرهاى قمار (ازلام):

حرّمت عليكم ... و أن تستقسموا بالأزلم ذلكم فسق .... [1]

مائده (5) 3

10) حرمت استفاده از گوشت تعيين‌شده به‌وسيله ازلام:

حرّمت عليكم ... و أن تستقسموا بالأزلم ذلكم فسق ....

مائده (5) 3

11) اباحه استفاده از گوشت سهم‌بندى‌شده با تيرهاى ازلام، در حال اضطرار:

حرّمت عليكم ... و أن تستقسموا بالأزلم ... فمن اضطرّ فى مخمصة غير متجانف لّإثم فإنّ اللّه غفور رّحيم.

مائده (5) 3

12) حِلّيّت گوشت تقسيم‌شده به‌وسيله ازلام در حال اضطرار، پرتوى از مغفرت و رحمت الهى:

حرّمت عليكم ... وأن تستقسموا بالأزلم ... فمن اضطرّ فى مخمصة غير متجانف لّإثم فإنّ اللّه غفور رّحيم.

مائده (5) 3

ازلام در جاهليّت‌

13) قرعه‌كشى و تفأّل براى تقسيم سهام با تيرهاى مخصوص به‌نام ازلام در جاهليّت:

حرّمت عليكم ... و أن تستقسموا بالأزلم ....

مائده (5) 3

يأيّها الّذين ءامنوا انّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه لعلّكم تفلحون.

مائده (5) 90

استفاده از ازلام‌

14) استفاده از ازلام در تعيين سهام و تقسيم اشيا، سبب غفلت از ياد خدا و نماز:

يأيّها الّذين ءامنوا ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه لعلّكم تفلحون‌* إنّما يريد الشّيطن أن يوقع بينكم العدوة والبغضآء فى الخمر والميسر ويصدّكم عن ذكر اللّه وعن الصّلوة فهل أنتم مّنتهون. [2]

مائده (5) 90 و 91

15) رفع مؤاخذه از مؤمنان در صورت استفاده از گوشت‌هاى تقسيم‌شده با ازلام، پيش از تحريم آن:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه ...* ليس على الّذين ءامنوا وعملوا الصَّلحت جناح فيما طعموا إذا ما اتّقوا وّءامنوا وعملوا الصَّلحت ثمّ اتّقوا وّءامنوا ثمّ اتّقوا وّأحسنوا ... المحسنين.

مائده (5) 90 و 93

16) ازلام و استفاده از آن‌ها، عملى شيطانى:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه لعلّكم تفلحون.

مائده (5) 90


[1] از امام جواد (ع) روايت شده است: «ازلام» تيرهاى مخصوصى است كه به‌وسيله آن‌ها گوشت را، سهم‌بندى مى‌كرده‌اند. (كافى، ج 5، ص 123، ح 2؛ نورالثقلين، ذيل آيه) گفتنى است كه «أن تستقسموا» در موضع رفع و عطف به نايب فاعل «ميتة»، «حُرمتْ» است.

[2] عدم ذكر قيد «فى‌الخمر والميسر» در جمله «و يصّدكم ...» برخلاف جمله «ان يوقع ...» مى‌تواند به اين اشاره باشد كه منشأ ترك ياد خدا و برپايى نماز، مخصوص شراب و قمار نيست؛ بلكه بر اثر گرايش به «انصاب» و «ازلام» (مظاهر شرك) نيز هست.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست