responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 73

5) صحّت ازدواج موقّت مسلمانان با زنان پاك‌دامن اهل‌كتاب:

... أحلّ لكم ... والمحصنت من المؤمنت والمحصنت من الّذين أوتوا الكتب من قبلكم إذا ءاتيتموهنّ أجورهنّ .... [1]

مائده (5) 5

ازلام‌

ازلام، تيرهاى مخصوصى است كه در جاهليّت براى قمار در تقسيم گوشت و ارزاق، به‌كار مى‌رفته است. همچنين اعراب جاهلى هنگام مسافرت و انجام دادن كارهاى‌مهم با آن‌ها تفأّل مى‌زدند. [2] در اين مدخل از واژه «ازلام» استفاده شده است.

اجتناب از ازلام‌

1) لزوم پرهيز مؤمنان از ازلام:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه ....

مائده (5) 90

2) پرهيز از ازلام، از مصاديق اطاعت از خدا و رسول (ص):

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... والأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه لعلّكم تفلحون‌* وأطيعوا اللّه وأطيعوا الرّسول واحذروا فإن تولّيتم فاعلموا أنّما على‌ رسولنا البلغ المبين. [3]

مائده (5) 90 و 92

3) پرهيز از ازلام، از عوامل رستگارى:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه لعلّكم تفلحون.

مائده (5) 90

فلسفه اجتناب از ازلام‌

4) پليد بودن ازلام، فلسفه لزوم پرهيز از آن:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه ....

مائده (5) 90

5) شيطانى بودن ازلام، حكمت لزومِ پرهيز از آن:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه ....

مائده (5) 90

6) فسقِ استفاده از ازلام در تقسيم گوشت، دليل لزوم پرهيز از آن:

حرّمت عليكم ... و أن تستقسموا بالأزلم ذلكم فسق ....

مائده (5) 3

7) رسيدن به رستگارى، فلسفه پرهيز از ازلام:

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه لعلّكم تفلحون.

مائده (5) 90

احكام ازلام‌

8) حرمت تقسيم اشيا به وسيله تيرهاى مخصوص (ازلام):

يأيّها الّذين ءامنوا إنّما ... الأزلم رجس مّن عمل الشّيطن فاجتنبوه ....

مائده (5) 90


[1] به نظر برخى از فقيهان شيعه، مقصود از ازدواج در اين آيه، خصوص ازدواج موقّت است. (زبدةالبيان، ص 667)

[2] مجمع‌البيان، ج 3- 4، ص 244 و 245؛ كافى، ج 5، ص 123، ح 2؛ نورالثقلين، ج 1، ص 668، ح 340.

[3] از عطف «أطيعوا» به «اجتنبوا» مى‌توان پرهيز از «ازلام» را مصداق اطاعتِ خدا دانست.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 73
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست