responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 428

على‌ طعام المسكين. [1]

حاقه (69) 25 و 34

2. تكذيب‌گرى‌

23) تكذيب عنادآميز حقايق دين از سوى اصحاب شِمال:

و اصحب الشمال ما اصحب الشمال‌* ثمّ إنّكم أيّها الضّالّون المكذّبون‌* وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين.

واقعه (56) 41 و 51 و 92

3. خوش‌گذرانى‌

24) اصحاب شِمال، مردمانى خوش‌گذران در دنيا:

و اصحب الشمال ما اصحب الشمال‌* انهم كانوا قبل ذلك مترفين.

واقعه (56) 41 و 45

4. شومى‌

25) اصحاب شِمال، مردمانى شوم:

و اصحب المشئمة ما اصحب المشئمة* و اصحب الشمال ما اصحب الشمال. [2]

واقعه (56) 9 و 41

والّذين كفروا بايتنا هم أصحب المشمة.

بلد (90) 19

5. كفر

26) كفر اصحاب شِمال به آيات خدا:

والّذين كفروا بايتنا هم أصحب المشمة. [3]

بلد (90) 19

27) كفر و انكار معاد از سوى اصحاب شِمال:

و اصحب الشمال ما اصحب الشمال‌* و كانوا يقولون أئِذا متنا و كنّا ترابا وعظما أءنّا لمبعوثون‌* أوءاباؤنا الأوّلون.

واقعه (56) 41 و 47 و 48

28) كفر اصحاب شِمال به خداى بزرگ:

و اما من اوتى كتبه بشماله فيقول ...* إنّه كان لايؤمن باللّه العظيم.

حاقه (69) 25 و 33

6. گمراهى‌

29) اصحاب شمال انسان‌هايى گمراه:

وأصحب الشّمال ما أصحب الشّمال‌* ثمّ إنّكم أيّها الضّالّون المكذّبون‌* وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين. [4]

واقعه (56) 41 و 51 و 92

30) گمراهى اصحاب شِمال، از اسباب گرفتارى آنان به آب جوشان و دوزخ:

وأمّا إن كان من المكذّبين الضّالّين‌* فنزل مّن حميم‌* وتصلية جحيم. [5]

واقعه (56) 92 و 93 و 94

7. گناهكارى‌

31) اصرار اصحاب شِمال بر گناه بزرگ (شرك يا انكار معاد):

و اصحب الشمال ما اصحب الشمال‌* و كانوا يصرّون على الحنث العظيم.

واقعه (56) 41 و 46

32) اصحاب شِمال مردمى گناهكار:

وأمّا من أوتى كتبه بشماله فيقول يليتنى‌


[1] جمله «لايحضّ ...» دلالت مى‌كند كه اصحاب شِمال، اعطاى مال از سوى ديگران به مساكين را تشويق نمى‌كنند و اين كنايه از شدّت بخلشان براى اطعام از مال خود به مساكين است.

[2] در عرف عرب از شومى به «شِمال» و از بركت به «يُمن» تعبير مى‌شود. (مفردات راغب) بنابراين، اصحاب شِمال استعاره از افرادى است كه شوم و بدبخت‌اند و لذا از آنان گاهى به «اصحاب شِمال» و گاهى به «اصحاب المشئمة» تعبير شده است.

[3] با توجّه به سياق آيات كه بعد از آيات مربوط به «اصحاب‌الميمنة» آمده، به نظر مى‌رسد كه منظور از «اصحاب‌المشئمة»، اصحاب شِمال باشند.

[4] همان.

[5] با توجّه به آيه 51 و به قرينه تقابل اين آيات با آيات مربوط به اصحاب يمين، به نظر مى‌رسد كه منظور از «المكذّبين الضالّين» اصحاب شِمال باشند.

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 3  صفحه : 428
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست