اسير بن عروه انصارى، از طايفه بنىابيرق و از منافقان است. [1] برخى مفسّران، نزول آيات 105 و 113
نساء (4) را در پى گواهى دروغ وى و همدستانش دانستهاند كه با اين عمل، قصد به
انحراف كشاندن پيامبر (ص) را داشتهاند. [2]
اشراط الساعه---) قيامت
اشراف
اشراف، جمع شريف به معناى بزرگقدر و اصيل و پاكنژاد و ... است. [3] منظور از آن در اينجا، بزرگان و
صاحبان نفوذ از جهت قدرت و امكانات مادّى است. در اين مدخل از واژههاى «ترف» و
مشتقّات آن و «ملأ» و سياق آياتى كه اشرافيّت را برساند، استفاده شده است.
اهمّ عناوين: اشراف صدر اسلام، اشراف فرعونى، اشراف و آيات خدا، صفات
اشراف.
آرزوهاى اشراف
1) اشراف صدر اسلام، آرزومند انعطاف پيامبراكرم (ص) براى سازش با
آنان:
فلاتطع المكذّبين ودّوا لو تدهن فيدهنون مّنّاع لّلخير معتد أثيم
عتلّ بعد ذلك زنيم أن كان ذا مال و بنين.
قلم (68) 8 14
ارتجاع اشراف
2) اشراف اقوام گوناگون، انسانهايى واپسگرا در برابر دعوت انبيا:
وكذلك ما أرسلنا من قبلك فى قرية مّن نّذير إلّاقال مترفوها إنّا
وجدنا ءاباءنا على أمّة و إنّا على ءاثرهم مّقتدون.
زخرف (43) 23
استهزاى اشراف
3) اشراف امّتها مورد استهزاى خداوند به علت رفتارهاى ظالمانه آنان:
وكم قصمنا من قرية كانت ظالمة وأنشأنا بعدها قوما ءاخرين فلمّآ
أحسّوا بأسنآ إذا هم مّنها يركضون لاتركضوا وارجعوا إلى مآ أترفتم فيه ومسكنكم
لعلّكم تسلون ....