مغرب در اصل به معناى محلّ غروب است، سپس به معناى مصدر [غروب كردن] و زمان [غروب]
به كار رفته است[2]
و يكى از چهار جهت، آنجا كه خورشيد فرو رود مىباشد.[3] و در اصطلاح فقهى، به اعتقاد بيشتر فقها مغرب زمانى است كه سرخى
پيدا شده از ناحيه شرق از روى سر بگذرد.[4] مقصود در اين مدخل، هر دو معناى لغوى و اصطلاحى آن است و از
واژه «المغرب» استفاده شده و غروب در
مدخل مستقلّ بحث شده است.
[4] . جواهرالكلام، ج 7، ص 109؛ مستمسك العروة الوثقى، ج 5، ص 71.
[5] . از امام باقر عليه السلام روايت شده است: خداوند- تبارك و
تعالى- فرمود: «اقم الصّلوة طرفى النّهار» دو طرف آن، نماز مغرب و صبح است و
«زلفاً من الّليل» نماز عشا است. (تفسير نورالثقلين، ج 2، ص 400، ح 234)
[6] . مقصود از «غسق الّليل» وقت نماز مغرب است. (التبيان، ج 6، ص
509)
[7] . مقصود از «آناء الّليل» نماز مغرب است. (التبيان، ج 7، ص
222)
[8] . «حين تمسون» وقت نماز مغرب را بيان مىكند. (زبدةالبيان، ص
96)
[9] . مقصود از «و من الّليل فسبّحه» وقت نماز مغرب است. (التبيان،
ج 9، ص 374-/ 375)
[10] . از امام صادق عليه السلام در معناى «ليل» در «اتّموا
الصّيام الى الّليل» روايت شده كه شب با زايل شدن شفق شروع مىشود. (بحارالانوار،
ج 93، ص 314، ح 16)
[11] . بر اساس روايتى از امام صادق عليه السلام مقصود از «افضتم»
افاضه از عرفات پس از غروب است. (تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 198، ح 720)