70. مرگ
314. قسم خداوند به مرگ، براى آمدن نفخه اوّل و دوم در قيامت:
وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ. [1]
نازعات (79) 1-/ 3 و 6 و 7
71. مكّه
315. سوگند خداوند به مكّه، براى آميخته بودن زندگى انسان با رنج و سختى:
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ.
بلد (90) 1 و 4
316. سوگند خداوند به شهر مكّه، جهت خلقت برتر انسان:
وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ.
تين (95) 3 و 4
72. ملائكه
317. قسم خداوند به ملائكه بازدارنده از معاصى و گناهان، براى يگانه بودن معبود راستين:
فَالزَّاجِراتِ زَجْراً إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ. [2]
صافّات (37) 3 و 4
318. قسم خداوند به ملائكه تلاوتكننده كتابهاى خداوند، براى يگانه بودن معبود راستين:
فَالتَّالِياتِ ذِكْراً إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ. [3]
319. قسم خداوند به ملائكه براى بيان يگانه بودن خداوند:
وَ الصَّافَّاتِ صَفًّا فَالزَّاجِراتِ زَجْراً فَالتَّالِياتِ ذِكْراً إِنَّ إِلهَكُمْ لَواحِدٌ. [4]
صافّات (37) 1-/ 4
320. سوگند خداوند به انواع ملائكه، براى تأكيد بر وجود نفخه اوّل و دوم در قيامت:
وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً وَ النَّاشِطاتِ نَشْطاً وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً فَالسَّابِقاتِ سَبْقاً فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ. [5]
نازعات (79) 1-/ 7
321. قسم خداوند به ملائكه تدبيركننده امور:
فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً. [6]
نازعات (79) 5
322. قسم خداوند به ملائكه شتابنده، در اجراى وظايف خويش:
وَ السَّابِحاتِ سَبْحاً.
نازعات (79) 3
323. قسم خداوند به فرشتگان وحى، جهت تأكيد بر حتميّت وعدههاى خدا:
وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً وَ النَّاشِراتِ نَشْراً فَالْفارِقاتِ فَرْقاً فَالْمُلْقِياتِ ذِكْراً إِنَّما تُوعَدُونَ لَواقِعٌ. [7]
مرسلات (77) 1-/ 5 و 7
[1] . بنا بر قولى، مقصود از سه آيه اوّل مرگ و مقصود از «راجفه» و «رادفه» نفخه اوّل و دوم است. (جامعالبيان، ج 15، جزء 30، ص 36-/ 40)
[2] . بنا بر يك قول «زاجرات» يعنى فرشتگان بازدارنده ازگناهان. (مجمعالبيان، ج 7-/ 8، ص 684)
[3] . بنا بر يك قول «تاليات» يعنى فرشتگان تلاوت كننده كتابهاى خداوند. (همان)
[4] . بنا بر يك قول «صافات» يعنى فرشتگان صف بسته درآسمان. (همان، ص 683)
[5] . بنا بر احتمالات، مقصود از «النّازعات»، «النّاشطات»، «السّابحات»، «السّابقات» و «فالمدبّرات» ملائكه است. (الميزان، ج 20، ص 281)
[6] . مقصود ملائكه تدبيركننده امور است. (جامعالبيان، ج 15، جزء 30، ص 40)
[7] . بنا بر قولى، مقصود از پنج آيه اوّل، ملائكه است. (التفسير الكبير، ج 10، ص 764)