312. سوگند خداوند به پيامبر صلى الله عليه و آله جهت تأكيد بر
هدايتپيشه بودن آن حضرت:
وَ النَّجْمِ إِذا هَوى ما ضَلَّ صاحِبُكُمْ وَ ما غَوى.[3]
نجم (53) 1 و 2
69. مخلوقات
313. قسم خداوند به تمامى پديدهها و حقايق ديدنى و شناختنى جهان
هستى، براى بيان منتسب بودن قرآن به فرستادهاى بزرگوار (جبرئيل يا پيامبر صلى
الله عليه و آله) نه شاعر:
فَلا أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ وَ ما لا تُبْصِرُونَ إِنَّهُ
لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ قَلِيلًا ما تُؤْمِنُونَ.
حاقّه (69) 38 و 39 و 40 و 41
[1] . در احتمالى، مقصود از «ن» ماهى، و قسم به ماهى است. (التفسير
الكبير، ج 10، ص 598)
[2] . امام حسن عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل
حديث مىفرمود. به ايشان عرض شد: «مرا از [تفسير] شاهد و مشهود خبر ده. حضرت
فرمود: شاهد محمّد صلى الله عليه و آله و مشهود روز قيامت است. آيا كلام خداى
سبحان را نشنيدهاى كه مىفرمايد: «يا ايّها النّبىّ انّا ارسلناك شاهداً و
مبشّراً و نذيراً» و فرموده: «ذلك يوم مجموع له النّاس و ذلك يوم مشهود».
(مجمعالبيان، ج 9-/ 10، ص 807؛ تفسير نورالثقلين، ج 5، ص 543، ح 19)
[3] . مراد از «نجم» رسول خدا صلى الله عليه و آله است. (تفسير
قمى، ج 2، ص 311)، از امام رضا عليه السلام روايت شده است: خداوند رسول خود را در
مواردى [از قرآن] نجم ناميده و فرموده است: «والنّجم اذا هوى». (تفسير
نورالثقلين، ج 5، ص 145، ح 6)